Sökning: "föreställningar om matematik"
Visar resultat 6 - 10 av 63 uppsatser innehållade orden föreställningar om matematik.
6. Elevers förändrade prestationer i matematik ur ett lärarperspektiv : En intervjustudie om sex lärares syn på elevers förändrade prestationer i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Matematik är ett av kärnämnena i grundskolan och att behärska matematik är av stor betydelse för varje elev och för samhället i stort. I internationella matematikprov så har svenska elever presterat sämre på senare år jämfört med tidigt 2000-tal, även med hänsyn tagen till en uppåtgående trend de senaste tio åren. LÄS MER
7. Vad ligger bakom en lärares metod : En kvalitativ studie om lärares metoder och föreställningar i matematik
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : En studie som genom kvalitativa intervjuer och observationer har till syfte att försöka förstå vad som ligger till grund vad som gör att en lärare väljer en viss metod i sin undervisning. Men även vilka mål som kan finnas med undervisningen och hur lärare ser på lärande hos elever i klassrummet. LÄS MER
8. En kunskapsöversikt om könsskillnader i ämnet matematik
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att belysa hur forskningen förklarar skillnader i resultat mellan pojkar och flickor i matematikämnet för grundskolans F-3. Syftet med vår uppsats är också att titta på forskning med koppling till det centrala och återkommande begreppet “mathematics achievement”, prestation inom matematik. LÄS MER
9. Lärares uppfattningar kring skillnader mellan flickors och pojkars attityder, självförtroende och ångest i ämnet matematik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Ett centralt begrepp för maktrelationer och den över- respektive underordning som förekommer i samhället mellan män och kvinnor är könsmaktsordning. Denna makt illustreras av bland annat könsuppdelningen på arbetsmarknaden eller av att män tjänar mer än kvinnor, trots samma utbildningsnivå. LÄS MER
10. Informellt lärande i fritidshemmet : Om hur fritidshemslärare arbetar för att väcka elevernas intresse för matematik
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of our study is to get an overview of how the after-school teachers work to arouse children's interest in mathematics and how they further develop the children's mathematical knowledge. The study is examined with the help of the following questions: How do educators believe that students' interest in mathematics can be aroused through informal learning? How can the informants' ideas about informal learning in the after-school center be understood with the help of socio-cultural theories? We chose qualitative interviews as the method of our data collection in our study, in which three trained after-school center teachers were happy to participate. LÄS MER