Sökning: "företags expansion"
Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade orden företags expansion.
21. Expansion, strategi och kunskap : En studie av svenska tillverkande företags lokala expansion i USA.
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : För ett tillverkande företag som har etablerat en verksamhet på en utländsk marknad kan en expansion på marknaden vara ett realistiskt alternativ. Den lokale ledaren har stor betydelse för att genomföra en sådan ambition. Men expansion på en utländsk marknad försvåras ofta av olika konkurrenshinder. LÄS MER
22. Teknologins strategiska betydelse – Användningen av Technology Audit för analys av ett företags teknologiska verksamhet i skapandet av en teknologisk strategi
M1-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : The importance of technology as a source of competitive advantage has made the technological development an important part of the strategic management of a company. Since investment in technological development can be expensive and can involve a high risk it is essential to integrate the company’s technologies with its general commercial strategy. LÄS MER
23. Internationaliseringsprocessen för ett svenskt småföretag ur ett nätverksperspektiv
Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Vid ett företags internationaliseringsprocess ställs det mot olika hinder, vilka kan vara svåra att passera. I den här studien undersöks ett svenskt småföretag för att besvara frågan om hur dessa kan nyttja sitt kontaktnätverk för att övervinna de barriärer de ställs mot vid en geografisk expansion utomlands. LÄS MER
24. Internationaliseringsstrategier : En studie om hur Uppsalamodellen och Born Globals överensstämmer med svenska små och mellanstora företags internationaliseringsstrategier
Kandidat-uppsats, Ekonomihögskolan, ELNUSammanfattning : Globalisering har idag blivit ett centralt begrepp över hela världen, med bakgrund avatt takten i handelsutbyten mellan länder har ökat dramatiskt på senare tid, i kombination med minskade handelshinder. Idag exporterar svenska företag varor och tjänster till den internationella marknaden, som motsvarar ett värde av halva Sveriges BNP. LÄS MER
25. Varumärken : Ur barns perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Dagens teknologiska utveckling har bidragit till vårt mediaintensiva samhälle som iallt större utsträckning har övergått till ett konsumtionssamhälle. Trots Sverigesrestriktioner gällande marknadsföring riktat till barn, står barn för stora delar avlandets konsumtion, vilket inte minst förstärkts genom internets utveckling. LÄS MER