Sökning: "företagsekonomi makt"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden företagsekonomi makt.

  1. 1. Stämmer Statistiken Överens Med Verkligheten? : En fenomenografisk studie om hur genusnormer uppfattas inom idrottsstyrelser på förbundsnivå

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Fredrik Stattin; David Forssell; [2023]
    Nyckelord :Gender norms; equality; sex; gender; sports federation; Genusnormer; jämställdhet; kön; genus; idrottsförbund;

    Sammanfattning : Trots att kvinnlig representation inom specialidrottsförbunden ökat de senaste åren råder det oklarheter om idrotten är mer jämställd. Lika representation är nämligen inte synonymt med jämställdhet, eftersom kultur och historia påverkar vem som bestämmer över agendan. LÄS MER

  2. 2. Härskartekniker på arbetsplaster : En studie om härskartekniker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Yuonan Elias; Zahraa Majeed; [2023]
    Nyckelord :Exercise of power; Ruler techniques; Power; Berit Ås; Maktutövning; Härskartekniker; Makt; Berit Ås;

    Sammanfattning : Title: Ruler technicians at workplaces.  Level: Student thesis, final assignment for bachelor’s degree in the subject Business Administration. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas konsumenter av cookienotiser? : En kvalitativ studie om unga vuxnas beteende kopplat till cookienotiser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Boman; Michell Menes Rodriguez; [2023]
    Nyckelord :Cookies; Cookienotiser; Konsumentbeteende; Konsumenter; Unga vuxna; Millennials; Gen Z;

    Sammanfattning : Alla konsumenter som någon gång besökt en hemsida har också mötts av encookienotis. För de allra flesta är cookienotiser en del av den digitala vardagen. I ochmed att GDPR ändrat lagstiftningen om hur webbplatser ska informera om cookiesmåste alla hemsidor inom EU presentera en cookienotis idag. LÄS MER

  4. 4. Kunden har alltid rätt - eller? : En kvantitativ studie om maktobalans och kundaggression i fastighetsmäklarbranschen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Häggström; Rebecca Odhe; [2022]
    Nyckelord :Real estate; real estate industry; power; power imbalance; customer aggression; Fastighetsmäklare; fastighetsmäklarbranschen; makt; maktobalans; kundaggression;

    Sammanfattning : Titel: Kunden har alltid rätt, eller? En kvantitativ studie om maktobalans inom fastighetsmäklarbranschen Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Häggström och Rebecca Odhe Handledare: Jonas Molin Datum: 2022 - Juni Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka kundmötet i fastighetsmäklarbranschen ur ett maktperspektiv med avseende på verbal, fysisk och sexuell kundaggression. Vidare ska undersökas vilka som utsätts för kundaggression med hänsyn till kön, ålder, branschvana och lönesystem. LÄS MER

  5. 5. Data är det nya guldet - men vad är riskerna?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexandra Skagerholm; Markus Anderberg; Johanna Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Data collection; Perceived risk; Consumer impact; Big Data; Marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Data är det nya guldet - men vad är riskerna? Seminariedatum: 2022-01-13 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Markus Anderberg, Johanna Sandberg och Alexandra Skagerholm Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Datainsamling, Upplevd risk, Konsumentpåverkan, Big data, Marknadsföring. Forskningsfråga: Vad påverkar konsumenters upplevda risk till företags datainsamling? Syfte: Studien syftar till att undersöka hur konsumenter upplever risk vid företags datainsamling och på så sätt bidra till den befintliga forskningen som finns inom datainsamling och risk. LÄS MER