Sökning: "företagsekonomisk teori"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden företagsekonomisk teori.

  1. 1. En hypotetisk modell av ett motiverande ekonomilärarledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Catharina Norén; [2020]
    Nyckelord :Motivation; hypothetical model; Economy teacher leadership; Teacher leadership; Qulitative study; hypotetisk modell; Ekonomilärarledarskap; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en modell av ett ekonomilärarledarskap utvecklats utifrån ett hypotetiskt resonemang som bygger på tidigare forskning om ekonomiundervisning på gymnasienivå samt tidigare forskning om motiverande lärarledarskap. Modellens ekonomilärarledarskap består av två delar: 1. LÄS MER

  2. 2. Hur mindre ideella organisationer motiverar sina volontärer : en fallstudie hos S:t Petrus scoutkår

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Aziz George; Jeff Ravelius; [2019]
    Nyckelord :motivation; ideellt arbete; ideella organisationer; altruism; kommunikation;

    Sammanfattning : Ideella organisationer utgör en viktig samhällsnytta. Forskare menar till och med att utan altruistiskt arbete som ideella organisationer bygger på hade civilisationen dött ut för länge sedan. Inom företagsekonomisk forskning placeras ideella organisationer i en tredje sektor mellan den privata och offentliga. LÄS MER

  3. 3. Kravet på grafisk återgivning i varumärkesrätten - En jämförelse mellan det rättsliga och det företagsekonomiska varumärkesbegreppet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Victoria Waldau; [2016]
    Nyckelord :Varumärkesstrategi; Företagsekonomi; Okonventionella varumärken; Särskiljningsförmåga; Grafisk återgivning; Varumärkesrätt; Affärsjuridik; Handelrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Idag har företagens varumärken gått från enbart det traditionella i form av en figur eller ett ord, antingen separat eller i kombination, till varumärkesportföljer som även inkluderar icke-visuella varumärken, vilka benämns inom varumärkesrätten som okonventionella varumärken. Till okonventionella varumärken hör bland annat ljudmärken, doftmärken, färgmärken, formmärken och även hologram. LÄS MER

  4. 4. The building of a value based chain : case study of a global, FSC- and Fairtrade certified sawn wood value chain

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Frida Magnusson; [2015]
    Nyckelord :Chile; collaborations; Fairtrade; forest products; FSC; functioning; sawn wood; structure; value based; value chain;

    Sammanfattning : The next frontier of value creation for businesses may lie in finding ways to combine economical, social and environmental sustainability to preserve and protect natural resources. Nowadays, incorporation of sustainability values in core operations is not only seen as a part of sustainable development, but also as a successful strategy for companies. LÄS MER

  5. 5. Revisorns anmälningsplikt : Har anmälningsplikt påverkat klientrelationer?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Zolotareva; Valentina Gromova; [2015]
    Nyckelord :Revisor; ekonomisk brottslighet; anmälningsplikt; revisorns oberoende; revisorns tystnadsplikt; Institutionell teori; Agent teori; klientrelation.;

    Sammanfattning : Syfte: Syfte med denna studie är att skapa förståelse hur lagen om anmälningsplikt har påverkat relationen mellan revisorn och klient. Vidare är syftet att undersöka om revisorer informerar sina klienter om lagen om anmälningsplikt idag. LÄS MER