Sökning: "förskola i Lund"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden förskola i Lund.

  1. 6. “Bara få va mig själv” En studie om inkludering av barn med olika etniska bakgrunder i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Lund; Alexandra Held Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Barn; Etnicitet; Förskola; Förskollärare; Inkludering; Interaktionsanalys; Samling; socialkonstruktivistisk teori;

    Sammanfattning : Förskolan blir allt mer mångkulturell och många kommuner har tagit bort sina modersmålslärare för att lämna över det ansvaret på förskolans personal. För att få en förståelse för hur förskollärarna tar sig an det uppdraget vill vi ta reda på hur förskollärarna inkluderar barnens etniska bakgrunder i verksamheten. LÄS MER

  2. 7. Förskolan - barns språkmiljö : Förskollärares beskrivningar av språkstimulerande arbete med barn i språksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Susanne Lund; Linda Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; förskola; förskollärare; social lärmiljö; specialpedagogik; språklig lärmiljö; språkstimulans; språksvårighet; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare arbetar med språkutveckling i förskolan för barn som är i språksvårigheter. Studien har en kvalitativ forskningsansats och sju förskollärare från sex olika förskolor har intervjuats. LÄS MER

  3. 8. Sortering är en del av matematiken : En studie om barns matematiska lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Lund; [2017]
    Nyckelord :Förskola; lek; matematik; pedagog; sortering;

    Sammanfattning : Studien är inriktad på sortering inom matematiken som förekommer i barnens aktiviteter på förskolan, samt vilken roll pedagogen har i dessa. Syftet med studien är att undersöka hur barnen på förskolan leker och lär matematik genom sorteringsaktiviteter, samt hur pedagogen samspelar tillsammans med barnen för att stötta dem i deras lärande. LÄS MER

  4. 9. Fantasi och kreativitet i leken- vägen till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Slawomira Anna Hallenberg; [2016]
    Nyckelord :fantasi; kreativitet; lek; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en fördjupad kunskap om hur fantasi och kreativitet i olika lekaktivite-ter fungerar som en språkutvecklande situation. Arbetet är baserat på en kvalitativ metod i form av observationer som genomfördes med hjälp av kamera och anteckningar. LÄS MER

  5. 10. Förskolebiblioteken i Lund : En kvalitativ studie av ett läsfrämjande projekt

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Isabella Mörkberg; [2016]
    Nyckelord :läsfrämjande; bibliotek och förskola; språkutveckling; barnbibliotekarier; förskollärare  ;

    Sammanfattning : Författare/Author Isabella Mörkberg Svensk titel ”Förskolebiblioteken i Lund” – En kvalitativ studie av ett läsfrämjande projekt English Title ”Förskolebiblioteken i Lund” – A qualitative study of a reading promotion project Handledare/Supervisor Anne-Christine Norlén Abstract This master thesis is written in the scientific field of library – and information science. The purpose of the study is to investigate how the project Förskolebiblioteken i Lund helps promote reading among preschool children. LÄS MER