Sökning: "förskollärares inställning"

Visar resultat 11 - 15 av 204 uppsatser innehållade orden förskollärares inställning.

  1. 11. Barns skrivande med digitala verktyg : En enkätstudie om förskollärares perspektiv på skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mathea Eliasson; Sanna Lindgren; [2023]
    Nyckelord :digital tools; experience; preschool teachers; reflection; writing development; digitala verktyg; erfarenhet; förskollärare; reflektion; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Tidigare forskning belyser att digitala verktyg fått en allt större plats i förskolan vilket innebär både för-och nackdelar med införandet (Forsling, 2020; Kervin, 2016; Marklund och Dunkels, 2016). Studiens syfte är att bidra med kunskap om barns möjligheter till skrivutveckling med hjälp av digitala verktyg utifrån ett förskollärarperspektiv. LÄS MER

  2. 12. Kroppen som område inom förskolans naturvetenskapsutbildning : En kvalitativ studie som belyser förskollärares uppfattningar ocherfarenheter kring utbildning om kroppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Thea Uppvall Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Body; Biology; Education; Förskola; Förskollärare; Kropp; Biologi; Undervisning;

    Sammanfattning : Studiens fokus är att se hur och om förskollärare resonerar kring kroppen isamband med biologi. Syftet med studien är att belysa förskollärareserfarenheter och uppfattningar kring utbildning om kroppen. Studien utgår frånen fenomenografisk metodansats. LÄS MER

  3. 13. AKK som tydliggörande pedagogik : en studie om förskollärares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Pettersson Nilsson; Des Olsson; [2023]
    Nyckelord :ACC; Signs as support; Alternative supplementary communication; clarifying pedagogy; AKK; TAKK; Alternativ kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Idag visar allt fler forskningsresultat på de språkutvecklande vinsterna hos samtliga barn när verksamheter bedrivs med AKK som komplement. AKK är ett paraplybegrepp som innefattar bland annat bildstöd och tecken som stöd, där olika AKK-system visualiserar språket. LÄS MER

  4. 14. Digitala verktyg i förskolan ska inte vara en happening : En kvalitativ studie om hur förskollärare aktivt använder digitala verktyg i undervisningen och hur det kan gynna barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Persson; Emma Nordquist; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; Uppfattningar; Digital kompetens; Lärplatta;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån förskollärares berättelser om hur digitala verktyg används i undervisningen, bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar att användningen av digitala verktyg kan gynna barns lärande. Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle, där barnen utifrån förskolans läroplan ska få utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER

  5. 15. TAKK som kommunikativt verktyg i förskolan : Förskollärares uppfattningar om och arbete med TAKK i förskolans praktik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Olofsson; Saga Liljeström; [2023]
    Nyckelord :Förskollärares ansvar; barns språkutveckling; barns kommunikationsutveckling; TAKK Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation ; multimodal kommunikation;

    Sammanfattning : TAKK as an communicative tool in preschool Föreliggande studie bidrar med kunskap om förskollärares olika uppfattningar om och arbete med tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolans praktik. Tidigare forskning som undersökt effekten av TAKK för barns språk- och kommunikationsutveckling uppvisar blandade resultat. LÄS MER