Sökning: "förskollärarperspektiv"

Visar resultat 6 - 10 av 87 uppsatser innehållade ordet förskollärarperspektiv.

  1. 6. ”De tysta kommunikationerna behöver betyda lika mycket som det som skriks i örat på en av någon som är tre” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares beskrivningar av reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paulina Heikkinen; Linda Holgersson; [2024]
    Nyckelord :de yngsta barnen; förskola; förskollärare; reellt inflytande; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka reellt inflytande över undervisning för de yngsta barnen ur ett förskollärarperspektiv. Studien genomfördes genom semistrukturerade och analyserades ur ett relationellt och punktuellt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nilsson; Therése Brorsson; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; artefakter; material; didaktik; inflytande; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER

  3. 8. Barns skrivande med digitala verktyg : En enkätstudie om förskollärares perspektiv på skrivutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mathea Eliasson; Sanna Lindgren; [2023]
    Nyckelord :digital tools; experience; preschool teachers; reflection; writing development; digitala verktyg; erfarenhet; förskollärare; reflektion; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Tidigare forskning belyser att digitala verktyg fått en allt större plats i förskolan vilket innebär både för-och nackdelar med införandet (Forsling, 2020; Kervin, 2016; Marklund och Dunkels, 2016). Studiens syfte är att bidra med kunskap om barns möjligheter till skrivutveckling med hjälp av digitala verktyg utifrån ett förskollärarperspektiv. LÄS MER

  4. 9. ”Jag skulle vilja ha mer rörelse, men det är så mycket annat som ska hinnas med” : Hur rörelse integreras i förskolans utbildning – ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Gustavsson; Sofia Simuna Damm; [2023]
    Nyckelord :Förskola; fysisk aktivitet; förskollärare; rörelse; utmaning;

    Sammanfattning : Barn spenderar en avsevärd del av sin vardagstid på förskolan, vilket gör att barns fysiska förutsättningar och vad förskolan erbjuder för rörelseaktiviteter är väsentliga faktorer som kan gynna barns välmående. Studiens syfte är att synliggöra hur förskollärare beskriver sitt arbete med rörelse i förskolans utbildning. LÄS MER

  5. 10. "Alltså vara delaktiga, kanske ibland mot sin vilja’’ : En kvalitativ studie om samlingens syfte med fokus på barns delaktighet och inflytande ur ett förskollärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Forsberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Samling; syfte; delaktighet och inflytande; förskollärare; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka legitimerade förskollärares perspektiv på samlingens syfte och innehåll, samt hur de anser att de tillämpar sitt didaktiska förhållningssätt för att främja barnens delaktighet och inflytande vid samlingen. Det är en kvalitativ studie som bygger på nio semistrukturerade intervjuer. LÄS MER