Sökning: "förslag till vidare forskning barn"

Visar resultat 16 - 20 av 78 uppsatser innehållade orden förslag till vidare forskning barn.

  1. 16. AKK vid flerspråkighet : en kvalitativ studie om förskollärares användande av AKK i arbetet med flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Klaesson; Lisa Nygren; [2021]
    Nyckelord :akk; flerspråkig; kommunikation; förskollärare; förskola; språk;

    Sammanfattning : Migration och flerspråkighet är omtalade ämnen i dagens samhälle. I denna studie definieras flerspråkig när individen kan tala mer än ett språk och om individen själv tolkar sig som flerspråkig. LÄS MER

  2. 17. Faktorer som påverkar fysisk fritidsaktivitet hos unga på landsbygden : En intervjustudie av ungdomsledarnas perspektiv

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Kristine Åkerlund; [2021]
    Nyckelord :barn; fritid; fysisk aktivitet; landsbygd; ledig tid; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nivåer av fysisk aktivitet minskar i hela världen. I Sverige uppnår enbart en av fyra ungdomar upp till rekommenderad daglig fysisk aktivitet på 60 minuter. Andelen unga som är sämst på fysisk aktivitet är unga boende på landsbygden. LÄS MER

  3. 18. Hur skulle myran må? - En intervjustudie om hur djur framställs och används i utbildningssyfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dejla Krcic; Milica Peric; [2020]
    Nyckelord :Proximala utvecklingszonen; Mediering; Läroplansteori; Läroplan; Realiseringsarena; Transformeringsarna.;

    Sammanfattning : Studien utgår ifrån en kvalitativ metod och har ett sociokulturellt- och läroplansteoretiskt perspektiv för att undersöka hur djur framställs i förskolan samt hur de kan användas som pedagogisk resurs. Studien är baserad på enskilda intervjuer med fyra förskollärare. LÄS MER

  4. 19. "Jag ser att du är arg, men det är inte okej att kasta!" : En kvalitativ studie som belyser förskollärares syn på och tillämpning av intoning i kontakt med barn i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Hauguth; Anna Thomsson; [2020]
    Nyckelord :Attunement; attachment; circle of security; dismissing; Intoning; anknytning; trygghet; avledning; trygghetscirkeln.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare ser på och tillämpar intoning i kontakt med barn i förskolan. Det är en kvalitativ studie vilken grundar sig i viljan att öka förståelse för barns behov av trygghet samt en god anknytning till vuxna för att ha förutsättning att lära. LÄS MER

  5. 20. Inkluderingsarbetet i förskolan : Vad det är och vad det betyder för barn med ett annat modersmål

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Leopoldo Vallejos; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskolan; Inkludering; Likvärdig;

    Sammanfattning : I det här arbetet tas betydelsen av förskolans inkluderingsarbete upp men också flerspråkighetens inverkan på detta. I uppsatsens inledning beskrivs bakgrunden för intresset för detta inkluderingsarbete och varför det är viktigt att genomföra. LÄS MER