Sökning: "förståelse och den hermeneutiska cirkeln"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förståelse och den hermeneutiska cirkeln.

  1. 1. Ta hand om dig. /red, Krisinfo

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Maja Persson; Nanna Svensson; [2022]
    Nyckelord :Krisinformation.se; trust; engagement; content moderation; moderation strategies; crisis communication; social media; SCCT; rhetorical strategies; stylistic device; symbols; signal theory; Covid-19; tillit; engagemang; innehållsmoderering; modereringsstrategier; kriskommunikation; sociala medier; retoriska strategier; stilfigurer; symboler; signalteori; Social Sciences;

    Sammanfattning : We live in a crisis society where crises are a constant in our lives, furthermore people in a crisis are searching for information and understanding through social media, where misinformation and disinformation is spread. The aim of this study was to reach an increased understanding of what purpose Krisinformation. LÄS MER

  2. 2. FAKTORER SOM PÅVERKAR DET SYSTEMATISKA KVALITETSARBETET I FÖRSKOLAN

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Hansson; [2021-02-17]
    Nyckelord :lärande; kommunikation; organisation; ledarskap; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och skapa en större förståelse för rektors/förskollärares/ barnskötarnas erfarenheter av ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. I fokus är vad som har genomförts i praktiken, vilka utmaningar och möjligheter de verksamma möter samt vilket stöd de har i det kollegiala arbetet samt av gällande styrdokument i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Är förskolan en arena som lyfter barns olika modersmål? : En kvalitativ studie kring förskollärares utsagor om arbetet med barns modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Valentina Ramadani; Lina Teow; [2021]
    Nyckelord :Barns modersmål; förskollärares kunskap; inställning; möjligheter; hinder; fenomenologisk hermeneutik; livsvärld; upplevelse; tolkning; förförståelse; förståelse och den hermeneutiska cirkeln;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att lyfta fram och tolka förskollärares livsberättelser kring deras upplevelser av arbetet med barns modersmål. Detta för att tidigare forskning och beprövade erfarenheter har visat att förskollärare uttrycker en osäkerhet kring barns olika modersmål i verksamheten, då de hellre väljer att lyfta fram det gemensamma i verksamheten än barns enskilda olikheter. LÄS MER

  4. 4. Fritidslärarens metoder för att främja sociala relationer bland elever i fritidshemmet : “En del av fritidslärarens profession”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Mårhammar; Nina Fredriksson; [2020]
    Nyckelord :elever; fritidshem; fritidslärare; inkludering; metoder; sociala relationer; utanförskap;

    Sammanfattning : Inom fritidshemmet finns det elever som hamnar utanför den sociala gemenskapen. Detta utanförskap medför att dessa elever löper större risk att må både fysiskt och psykiskt dåligt (Juvonen, Lessard, Rastogi, Schacter & Sayre Smiths, 2019). LÄS MER

  5. 5. Utmanande situationer i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie om förskollärares vardagliga möten med barn i utmanande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Bengtsson; Linn Helldén; [2020]
    Nyckelord :förskola; utmanande situationer; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att öka förståelsen kring förskollärares vardagliga möten med barn i situationer som upplevs som utmanande, genom att förskollärare får beskriva och berätta deras egna möten genom intervjuer. Det studien uppmärksammade genom informanternas berättelser är att de upplever att de agerar mycket med sina känslor i mötet med barnen vilket resulterar till arga tonfall. LÄS MER