Sökning: "förtroendekris"

Visar resultat 21 - 25 av 65 uppsatser innehållade ordet förtroendekris.

  1. 21. Mjölken som surnade

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Victor Krafft; Jonatan Asklund Hörnfeldt; [2016]
    Nyckelord :Arla; social media; Twitter; crisis; crisis of confidence; crisis communication; image restoration theory; rhetorical appeals; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mjölken som surnade Denna studie ämnar undersöka hur en organisation kan kriskommunicera på det sociala mediet Twitter, under en förtroendekris. Det bondeägda kooperativet Arla går på knäna i den rådande mjölkkrisen, trots det har det uppdagats att delar av Arlas organisation haft en osund kostnadskultur. LÄS MER

  2. 22. Förtroendekris - en relationsmarodör?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linus Henning; Alexander Olsson; Marcus Lindemann Engström; [2016]
    Nyckelord :Agentteori; Stewardshipteori; Förtroendekris; Volkswagen; Återförsäljare; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur en förtroendekris påverkar anställda i en organisation. Metod: Via en kvalitativ forskningsmetod genomfördes en fallstudie med hjälp av åtta genomförda intervjuer. Den insamlade data analyserades med en kombination av grundad teori och pattern-matching. LÄS MER

  3. 23. Uppfattningen av krishanteringen vid en förtroendekris : En fallstudie av fackförbundet Kommunals kriskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Hanna Ahlin; Marcus Bäck; [2016]
    Nyckelord :förtroendekris; krishantering; kriskommunikation; förtroendeingivande; allmänheten; Image restoration theory;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för hur kriskommunikation vid en förtroendekris används och hur förtroendeingivande kriskommunikationen uppfattas av allmänheten, med utgångspunkt från Image restoration theory. Metod: Studiens metoder består av en kombination av en kvalitativ innehållsanalys och en kvantitativ enkätstudie. LÄS MER

  4. 24. Klarar polisen krisen? : En kvalitativ textanalys av polisens kriskommunikationsretorik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Johnsson; Emma Hedbjörk; [2016]
    Nyckelord :crisiscommunication; confidence; crisis of confidence; the Swedish police; democracy; image restoration theory; kriskommunikation; förtroendekris; förtroende; polisen; demokrati; public relations; image restoration theory;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ur ett public relations-perspektiv studera polisens kriskommunikationsretorik i samband med kritik från allmänheten. Denna uppsats har utgått från två fall; fallet i arresten och kvinnoregistret. I uppsatsen har en kvalitativ textanalys använts på sammanlagt 14 texter från polisens egna kanaler. LÄS MER

  5. 25. Legitimitetsreparering : En studie av Swedbanks agerande i samband med ledningskrisen 2015

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martin Styrhagen; Oskar Ceréus; [2016]
    Nyckelord :legitimitetsreparering; legitimitet; krishantering; kris; Swedbank;

    Sammanfattning : I slutet av 2015 drabbades den svenska storbanken Swedbank av en förtroendekris när det uppdagades att ledande befattningshavare ägnat sig åt opassande fastighets- och aktieaffärer. I samband med krisen kom bankens legitimitet att ifrågasättas. Denna studie ämnar därför undersöka hur legitimitetsrepareringsarbete genomförs i teorin. LÄS MER