Sökning: "flerspråklighet."
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet flerspråklighet..
1. Regnbågsmattan - för mångfald och människors lika värde : Tillkomstprocessen bakom Regnbågsmattan i Härnösands domkyrka
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för diakoni, kyrkomusik och teologiSammanfattning : .... LÄS MER
2. Det mångkulturella klassrummet! : -En litteraturstudie om inkludering, skolsamverkan och de didaktiska utmaningar läraren ställs inför i sin yrkesroll
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad forskningen säger om hur elever med svenska som andraspråk inkluderas i det svenska klassrummet. I detta ligger även att klargöra samverkans betydelse samt lärarens utmaningar att inkludera elever med mångkulturalitet. LÄS MER
3. Flerspråklighet i skolan : En intervjustudie om fyra lärares arbete med flerspråkiga elever och deras språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Idag växer andelen flerspråkiga elever i skolan, och vi lärare står inför en stor utmaning att ge dessa elever goda språkliga kunskaper. I dagens samhälle ställs det stora krav på vår förmåga att kunna kommunicera med vår omgivning både i tal och i skrift. LÄS MER
4. EL BILINGÜISMO Y SUS EFECTOS EN ESTUDIANTES DE NIVEL SECUNDARIO
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Tvåspråkigheten och flerspråkligheten har länge funnits i vårt samhälle. I skolorna möter vi oftast personer som har en annan bakgrund, detta är en av de främsta orsakerna av varför vikten av att lära sig ännu ett språk är så viktigt. LÄS MER
5. Ordförståelse i förskolan : Pedagogers syn på arbetet med yngre barns utveckling av ordförståelse i en stor barngrupp med blandad språkbakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares syn på arbetet med ordförståelse för yngre barn i större barngrupper där barnen har blandad språkbakgrund. Frågeställningarna är hur förskollärarna arbetar med att introducera nya ord, vad de tror påverkar inlärningen och hur utvecklingen av språket påverkas av faktorerna kring barngruppen. LÄS MER