Sökning: "fokusgrupp metod undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden fokusgrupp metod undersökning.

  1. 1. ”Den enskilt viktigaste pusselbiten”? : En undersökning om hur gymnasielärare uppfattar sina möjligheter och motivation till att delta i skolutvecklingsarbete.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Högdén; [2022]
    Nyckelord :Leadership; school development; teachers professional development; focus groups; high schools; motivational theory; hygiene factors; motivational factors; ledarskap; skolutveckling; lärares yrkesutveckling; fokusgrupp; gymnasieskolor; motivationsteori; hygienfaktorer; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : This study investigates how high school teachers perceive their possibilities and motivation to participate in professional development as part of school development. This is because previous research shows that teachers’ work situation is tied to contextual factors that determine possibility and motivation, such as work environment, workload, government control and autonomy. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ undersökning om högstadieelevers lärandesätt inom matematiken

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Behnaz Kouchakibarzi; [2021]
    Nyckelord :Inlärningssätt; metod; motivation; undervisning; upplevelser;

    Sammanfattning : I och med att det finns olika elever med olika behov behöver läraren använda sig av olika undervisningsmetoder, så kallad individanpassad undervisning. Ett möjligt tillvägagångssätt för att kunna hitta metoder som fungerar bra eller mindre bra i lärandet enligt denna studieär att lyssna på elevernas upplevelser i matematiklärandet. LÄS MER

  3. 3. Vad personer med Cerebral pares har för erfarenhet av fysioterapi och fysisk aktivitet : En systematisk litteraturöversikt av kvalitativa studier

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Anna-Karin Ekman; Emma Karleskans; [2021]
    Nyckelord :Cerebral pares; litteraturöversikt; funktionsnedsättning; intervju; fokusgrupp; intervention; träning; deskriptiv analys; kvalitativ ansats; ICF;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer Cerebral pares är en heterogen grupp med skilda upplevelser av att leva med en kropp som inte fungerar som andras. Forskning har utförts på vad personer med Cerebral pares i olika åldrar har för erfarenhet av fysioterapi och fysisk aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Att designa efter typsnitt : En kvalitativ studie om typografins kraft och betydelse i designprocessen

    M1-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Anna Bergman; Tina Gustawsson; [2020]
    Nyckelord :typography; font; visual semiotics; connotation; visual communication; typografi; typsnitt; bildsemiotik; konnotation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar frågorna om hur och varför ett typsnitt kan förmedla ett visst intryck, en känsla eller tonalitet på en webbsidas rubriker. Samt betydelsen av, som designer eller annan yrkesverksam inom området, att ha kännedom och medvetenhet kring typsnitt. Vi valde en kvalitav metod utifrån våra frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Arbetet för en tillgänglig lärmiljö : Pedagogers arbetssätt ur ett relationellt perspektiv på en Montessoriförskola samt en Utvecklingspedagogiskt inriktad förskola.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Birgersson; Minnie Karlsson Borg; [2019]
    Nyckelord :pedagogik; förskola; tillgänglig lärmiljö; relationellt perspektiv; barn i behov av särskilt stöd; learning enviroment; relational perspective;

    Sammanfattning : Sammanfattning De senaste åren har begreppet utbildning och undervisning fått ökat fokus i förskolan. Samtidigt har barngrupperna ökat i storlek och barn i behov av särskilt stöd ska erbjudas en plats i verksamheten. LÄS MER