Sökning: "fonemisk medvetenhet"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden fonemisk medvetenhet.

  1. 6. ”Alla är förtjänta av att lära sig ljuden” : En studie om förskoleklasslärares undervisning med att främja elevers fonologiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Nyfors; Elin Persson; [2021]
    Nyckelord :Phonological awareness; phonemic awareness; teaching reading; preschool class; Fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; läsinlärning; förskoleklass;

    Sammanfattning : Att inneha fonologisk medvetenhet är grunden i att utveckla läsning. Fonologisk medvetenhet innebär förmågan att urskilja de ljud som finns representerade i språkets ljudsystem. Fonologisk medvetenhet har en underkategori som kallas fonemisk medvetenhet. Det innebär att barnet kan urskilja språkljud eller fonem i ett ord. LÄS MER

  2. 7. Garanterade tidiga stödinsatser - flipp eller flopp : En studie om speciallärarens kompetens i förskoleklassen och om kartläggningsmaterialet Hitta språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ewa Axelsson; Åsa Björling; [2021]
    Nyckelord :Hitta språket; läsa skriva räkna - en garanti för tidiga insatser; speciallärarens roll; tidig identifiering; tidiga stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur speciallärarens arbetsuppgifter har förändrats efter införandet av Läsa, skriva, räkna - en garanti för tidiga stödinsatser och det obligatoriska kartläggningsmaterialet Hitta språket för förskoleklass. Frågeställningarna i studien fokuserar på om speciallärarens kompetens nyttjas i samråd med lärare i förskoleklass gällande särskild bedömning, planering av eventuella stödinsatser och uppföljning av tidiga stödinsatser. LÄS MER

  3. 8. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER

  4. 9. Hur lärare inleder läsundervisningen för barn i de tidiga åren : Metoder, bokstäver och fonologisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Charlothe Björklund; [2020]
    Nyckelord :Reading learning; reading teaching; phonological awareness; phonemic awareness; reading learning method.; Läsinlärning; läsundervisning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; läsinlär-ningsmetod;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers initiate their reading instruction for students in the early years and what method(s) they use and why. This has been investigated through a qualitative interview study in which five teachers participated. LÄS MER

  5. 10. En studie om hur läsutvecklingsarbete bedrivs utifrån en läsplan : Hur pedagoger i förskoleklass arbetar med läsutveckling och bedömer progressionen i utvecklingen av elevernas fonemiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Evelina Bergman; [2020]
    Nyckelord :Phonemic awareness; curriculum; reading development work; preschool class; Fonemisk medvetenhet; läsplan; läsutvecklingsarbete; förskoleklassverksamhet;

    Sammanfattning : The study aims to investigate how a curriculum that was developed and put into operation in the fall of 2018 has affected the work of preschool educators. It is intended that this curriculum should serve as an action plan for the municipality the study is aimed at. LÄS MER