Sökning: "foucault subjekt"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden foucault subjekt.
1. Kärt barn har många namn : Hur problematisk skolfrånvaro framställs som socialt problem
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : The purpose of this bachelor’s thesis is to examine how problematic school absenteeism is produced, depicted and negotiated as a social problem. It aims to do so by studying texts produced by three different parties with a shared responsibility for children and youths experiencing problematic school absenteeism in Sweden: the families, the school system and affiliated authorities, as well as therapy providers commissioned by the social services. LÄS MER
2. Trygghet och otrygghet i den svenska politiska diskursen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Denna studie syftar till att analysera användning av begreppen trygghet/otrygghet utifrån den diskurs som förs av sittande regeringspartier och Sverigedemokraterna med koppling till det omtvistade Tidöavtalet. Begreppen trygghet/otrygghet har varit centrala inom svensk politiksedan 1900-talet. LÄS MER
3. Barns lekregler : En studie om hur barns lek kontrolleras av normer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Normer och olika maktrelationer finns i alla sociala samspel bland alla människor. Inte minst hos barn (Johansson & Pramling Samuelsson 2007, s.16). Vi formas och skapar olika subjekt utefter vad som är klassat som normativt i just den kontext vi befinner oss i (Butler 2006, s. LÄS MER
4. “jag hade gjort det ifall alla andra gjorde det” : en komparativ intervjustudie om upplevelsen av skolans omklädningsrum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Målet med denna studie var att undersöka hur elever upplever omklädningsrummet och omklädningssituationeni skolan samt vad som påverkar upplevelsen. Syftet med studien var således att problematisera tidigareforskningsresultat kring upplevelsen av omklädningssituationen kopplad till prestation inom ämnet samt attutifrån den förståelse som dessa resultat genererar kunna föreslå åtgärder. LÄS MER
5. “Vi måste lyssna med alla våra sinnen” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till barns inflytande i den fysiska inomhusmiljön.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER