Sökning: "framgångsfaktorer specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden framgångsfaktorer specialpedagogik.

  1. 1. Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Malin Rehnström; Camilla Åkesson; [2023-09-19]
    Nyckelord :språkstörning; årskurs 1-3; ökad måluppfyllelse; framgångsfaktorer; utmaningar; stöd;

    Sammanfattning : De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga årskurser är en grundläggande förutsättning för ökad måluppfyllelse och att förebygga negativa livskonsekvenser för elever med språkstörning. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Agrell; Magdalena Lundstedt Nordén; [2023-02-16]
    Nyckelord :fenomenografi; NPF; framgångsfaktorer; kunskapsutveckling; välmående; inkludering;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än övriga elever. LÄS MER

  3. 3. Elevnärvaro : - en översikt om problematisk skolfrånvaro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Davidsson; [2023]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer Främjande arbete Problematisk skolfrånvaro Relationer Skolnärvaro;

    Sammanfattning : Davidsson, Sara (2022). Elevnärvaro - en översikt om problematisk skolfrånvaro.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Problematisk skolfrånvaro bland barn med autism : Vårdnadshavares perspektiv på faktorer som kan påverka frånvaro och närvaro i den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Angelius; [2023]
    Nyckelord :Special education; autism; NPF; inclusion; school absenteeism; school attendance; hemmasittare; Bronfenbrenner; Specialpedagogik; autism; NPF; inkludering; skolfrånvaro; skolnärvaro; hemmasittare; Bronfenbrenner; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Långvarig skolfrånvaro bland barn med autism ökar för varje år. Den bristande skolgången kan leda till psykisk ohälsa och ekonomiska svårigheter både för individen och familjen. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares röster om specialpedagogers uppdrag : En studie om specialpedagogers arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Frida Hådell; Malin Molnberg; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskolan; handledning; specialpedagog; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka specialpedagogens uppdrag ur förskollärares perspektiv, samt ta reda på vilket samarbete förskollärare önskar med specialpedagogen. För att besvara syftet kom vi fram till följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärarna handledningen de får av specialpedagogen? Vilka framgångsfaktorer framkommer i förskollärarnas beskrivningar av samarbetet med specialpedagogen? Vilka utmaningar framkommer i förskollärarnas beskrivningar av samarbetet med specialpedagogen? Frågeställningarna synliggör och visar på perspektiv som ger nya sätt att förstå och förklara specialpedagogens arbete i förskolan. LÄS MER