Sökning: "friskola organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden friskola organisation.

  1. 1. "Skulle det se annorlunda ut?" : En kvalitativ studie om hur specialpedagoger på friskolor beskriver sin yrkesroll och uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lisa Hjalmarsson; Andreas Lindell; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Specialpedagog; friskola; yrkesroll; uppdrag; Frirumsteorin; frirumsmodellen;

    Sammanfattning : Specialpedagogens yrkesroll och uppdrag kan upplevas otydligt i de styrdokument som staten författar. Det är någonting som påverkar den specialpedagogiska professionen men även synen på yrkesrollen och uppdraget från andra aktörer inom skolan. Specialpedagogen grunduppdrag är det samma oavsett vilken huvudman som ansvarar för skolan. LÄS MER

  2. 2. En skolas rykte - Innebörden av en varumärkesorientering i den svenska gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Casper Wahlström; Lisette Holmberg; Sanna Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Offentlig organisation.; Varumärkesrykte; Varumärkesidentitet; Employer branding Varumärkesimage; Utbildning; Branding; Gymnasieskola; Friskola; Business and Economics;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en tid med hårdnande konkurrens, där utbudet ofta är större än efterfrågan, tvingas organisationer till effektivisering. Därav har vikten av att implementera ett starkt varumärke ökat, via denna kan kunden upplysas om produkt, kvalitet samt funktion. LÄS MER

  3. 3. Värdegrunden - kunskap eller beteende? : en studie om varför två rektorer tolkar ett värdegrundsmål olika

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Frida Davidsson; Niklas Funk; [2010]
    Nyckelord :Tolkning; Värdegrundsmål; Organisation; Sociala faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur rektorer tolkar ett valt värdegrundsmål och varför detolkar det olika. Det mål vår studie utgår ifrån är, ”alla som arbetar i skolan skall visa respektför den enskilda individen och i det vardagliga arbetet utgå från ett demokratisktförhållningssätt”. LÄS MER

  4. 4. Ideal möter realitet – inkludering och exkludering. Diskurser i en gymnasiefriskolas arbete kring elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Camilla Häggström Quist; [2009-03-02]
    Nyckelord :Friskola; Inkludering; Läs- och skrivsvårigheter; Gymnasieskola; Diskurs;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur rektor och två specialpedagoger på en gymnasiefriskola beskriver organisation och arbetsprocesser för och med elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet var även att studera huruvida informanternas tal om dessa elever innebär att man uttrycker att eleverna inkluderas i verksamheten eller om eleverna tycks exkluderas i vissa sammanhang. LÄS MER

  5. 5. En studie av samarbete i arbetslag under omorganisation

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Cecilia Edberg; Anette Lindberg; [2008]
    Nyckelord :Work team; co-operation; interaction; learning organization; developing organization; reorganization; independent school; Arbetslag; samarbete; samverkan; skolutveckling; lärande organisation; omorganisation; friskola;

    Sammanfattning : Abstract This paper will examine the co-operation culture in teacher work teams in a primary school currently undergoing reorganization in the Stockholm region. This inquiry is based on qualita-tive interviews with teachers and work team leaders, and is aiming to answer how teachers co-operate during the reorganization process, to find the factors that affect co-operation. LÄS MER