Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den komplexa fritidsledaren : En konflikt mellan yrkesrollen och orosanmälningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Fritidsledare; yrkesidentitet; orosanmälningar; tolkningsrepertoar; diskurspsykologi; fritidsgård; socialtjänsten; barn- och ungdomsvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur fritidsledarna ser på orosanmälningar genom att undersöka hur de konstruerar fritidsledaryrket och sin möjlighet att agera vid oro för en ungdom på fritidsgården. Nio fritidsledare intervjuades enskilt och materialet analyserades ur ett diskurspsykologiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Det är som värsta mötesplatsen : En kvalitativ studie om fritidsgården som gränslandsarena

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Emma Ottosson; [2015]
    Nyckelord :Adolscense; social inclusion; belongning; youth creation centre; recreation leader; social pedagogy; Ungdomar; delaktighet; gemenskap; fritidsverksamhet; fritidspedagog; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är dels att förstå vilken betydelse känslan av delaktighet har för ungdomar, dels hur fritidsverksamheter kan utgöra en social arena som främjar delaktighet hos ungdomar. Jag vill få kunskap om fritidsgården kan vara en accepterande miljö där fler ungdomar kan känna gemenskap samt vilken roll fritidsledare och deras samverkan med andra aktörer har i arbetet med att få fler ungdomar att känna delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Show me the money – en kvalitativ utvärdering av en metod för ungas delaktighet på fritidsgårdarna i Mölndals stad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sofia Svensson; [2011-06-27]
    Nyckelord :utvärdering; unga; delaktighet; fritidsgård;

    Sammanfattning : Syfte: Studie syftar till att utvärdera den metod kallad Show me the money som Mölndals stad använder för att på ett utvidgande sätt uppmuntra och ta vara på ungdomars delaktighet och engagemang. Frågeställningar: • vilka teorier och ideologier ligger till grund för Show me the money? • vilka mål har metoden och hur implementeras dem i fritidsgårdsverksamheten? • hur förverkligas målen i praktiken sett utifrån brukarnas erfarenheter och upplevelser? • vilka styrkor och förbättringsområden har metoden? Metod: Studien är en kvalitativ utvärdering som lyfter fram två perspektiv: det teoretiskt professionella via två personal på kommunens avdelning för fritidsgårdar och brukarperspektivet genom ungdomars erfarenheter från fritidsgårdsverksamheten. LÄS MER

  4. 4. Livsvärldsarenan, livsvärldspedagogen och livskunskapen. Det kommunikativa handlandets betydelse för fritidsledaren som pedagog

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Fredrik Sandberg; [2006]
    Nyckelord :fritidsgård; ungdomar; livsvärldsarena; livsvärldspedagog; livskunskap; meningskonstitutionsanalys kommunikativt handlande; fenomenologi; kritisk samhällsteori; Sociology; Sociologi; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i intervjuer med fem ungdomar som besöker en fritidsgård. Syftet är att få en uppfattning om vilka konsekvenser Jürgen Habermas teori om det kommunikativa handlandet kan ha för fritidsgårdens verksamhet i förhållande till fritidsledarens arbete som pedagog. LÄS MER