Sökning: "fyra typer av kommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 140 uppsatser innehållade orden fyra typer av kommunikation.

  1. 6. Ledarskap i hybridarbetet : Chefers perspektiv på anställdas motivation i en hybrid arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elsa Kågström; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Leadership; Hybrid work; Full Range Leadership Model; Self-Determination Theory; Motivation; Ledarskap; Hybridarbete; Full Range Leadership Model; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Ökad digitalisering samt påverkan från covid-19 pandemin har bidragit till en ökning av hybrida arbetsplatser och flexibilitet i arbetet. Hybridarbetets påverkan på de anställdas motivation och chefers ledarskap är därmed någonting nytt och relativt outforskat. LÄS MER

  2. 7. Stöd för problemlösningsundervisning i lärarhandledningar : En kvalitativ studie om hur lärarhandledningar ger lärare stöd att planera och genomföra matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Hällgren; Trife Sofi; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; matematiklärarhandledningar; problemlösning; de fem undervisningspraktikerna;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärarhandledningar stöttar lärare i att undervisa matematisk problemlösning. Studien använder en kvalitativ ansats och de fem undervisningspraktikerna: förutse, överblicka, välja ut, ordna och koppla ihop har använts som utgångspunkt för att skapa ett analysverktyg. LÄS MER

  3. 8. En litteraturstudie som belyser sjuksköterskans upplevelser av brister i den palliativa vården på slutenvårdsenheter

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Frank Olsson Sam; Khadida Sebastian; [2023]
    Nyckelord :Inpatient care; Nurses experiences; Palliative care; Person-centered care; Shortages; Brister; Palliativ vård; Personcentrerad vård; Sjuksköterskors upplevelser; Slutenvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård förekommer i olika vårdavdelningar då det inte är förutsägbart att veta när en patient kommer vara i behov av palliativ vård. Sjuksköterskorna på en slutenvårdsavdelning har i uppgift att behandla och lindra patientens fysiska symtom samtidigt som de psykiska och emotionella behoven av patienten uppfylls medans fokuset av palliativ vård är att lindra patientens lidande. LÄS MER

  4. 9. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  5. 10. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension development; text talks; reading comprehension; reading ability; reading education; Läsförståelseutveckling; samtal om texter; läsförståelse; läsförmåga; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER