Sökning: "gender promotion gap"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden gender promotion gap.
1. Vad påverkar kvinnors möjligheter att inta ledarskapspositioner inom fastighetsmäklarbranschen : En kvalitativ undersökning utifrån kvinnliga franchisetagares perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Title: What factors affect women's opportunities to assume leadership positions in the real estate brokerage industry? Level: Bachelor's thesis in Business Administration Authors: Tilde Höglund Grönlund & Wera Pierre Supervisor: Katarina Arbin Date: 2023 - mayAim: Investigate and contribute knowledge about what factors that affect women's opportunities to assume leadership positions in the real estate brokerage industry. Method: The study is qualitative and has an inductive approach. LÄS MER
2. THE EUROPEAN EXTERNAL ACTION SERVICE AND GENDER PROMOTION - A comparative text analysis of how the EEAS adapts its gender promotion messages to audiences in the west and east
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : A qualitative text analysis on how the European External Action Service, EEAS, promotes gender. It examines how the former High Representative Federica Mogherini adjust her language towards a “western” and “eastern” region. LÄS MER
3. ”Svår målgrupp att nå, men det är väldigt kul när det funkar liksom!” : En intervjustudie om barn- och ungdomsbibliotekariers läsfrämjande arbete och syn på ungdomars och tonårskillars läsning
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Young people’s reading comprehension is deteriorating, and their reading habits are declining. Librarians are given a mission to promote reading, where young people are a priority target group. To render this mission more effective, librarians’ views on this problem and how they try to tackle should be studied. LÄS MER
4. Vad skiljer sig i uppfattningen gällande gift promotions mellan män och kvinnor? : - En studie kring likheter och skillnader mellan könen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Vad skiljer sig i uppfattningen gällande gift promotions mellan män och kvinnor?- En studie kring likheter och skillnader mellan könen Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Florence Aarskog och Ylva Österberg Handledare: Lars-Johan Åge Datum: 2022-juni Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka vad det finns för likheter och skillnader gällande uppfattningen av gift promotions mellan män och kvinnor. Studien förväntas svara på vad för orsaker som kan ligga till grund för dessa uppfattningar och hur dessa kan skilja sig åt. LÄS MER
5. THE CRITICAL ROLE OF A NON-HEALTHCARE APPROACH TO MATERNAL MORTALITY REDUCTION Qualitative insights from Rwanda’s success
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Maternal mortality is one of the most critical contemporary development challenges as it accounts for a substantial number of deaths every year, despite the fact that we today have the medical knowledge to prevent it. Sub-Saharan Africa is the most affected region, accounting for more than half of the world’s maternal deaths. LÄS MER