Sökning: "genus förskola observation"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden genus förskola observation.

  1. 1. Genusnormernas framställningar i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärarnas perspektiv på genus i utomhusmiljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Jönsson; Lina Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Genus; Genusnormer; Förskollärarnas förhållningssätt; Utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver deras förhållningssätt i utomhusmiljön kopplat till genusnormer, inklusive hur de beskriver att genus konstrueras i förskolans utomhusmiljö. Studien är kvalitativ och använder sig av metoderna observation och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. “Varför har du klänning? Du är ju kille!” : En kvalitativ studie om förskolans arbetssätt med genuspedagogiken.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Jency Isaksson; Christel Åberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Genuspedagogik; Förskolans arbetssätt; Miljö; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap angående arbetssättet med genuspedagogiken i förskolans utbildning. Studien kommer att använda sig av den kvalitativa metoden - observation för att uppmärksamma arbetslagens arbetssätt med genuspedagogiken i förskolans olika miljöer. LÄS MER

  3. 3. Finns det samband mellan förskollärares attityd till jämställdhetsarbete och deras medvetenhet till stereotypa könsuppfattningar? : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Erica Tångring; Linnéa Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Attitude; Consciousness; Equality; Gender; Preschool.; Attityd; Förskola; Genus; Jämställdhet; Medvetenhet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka om det finns samband mellan förskollärares attityd till jämställdhetsarbete och deras medvetenhet om stereotypa könsuppfattningar i förskolan. För att utföra detta har vi gjort en kvantitativ studie där metoden för att samla in data var enkäter. LÄS MER

  4. 4. ”Estelle, nu behöver du ta  ett djupt andetag” : Dagens förskola - en institution som fortfarande upprätthåller exkluderande normer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Franz Jhovanni Padilla Moreira; [2022]
    Nyckelord :gender; identity; language; discourse; positioning; feminist poststructuralism; video observation; pre-school; pedagogues; equality; Genus; identitet; språk; diskurs; position; feministiskt poststrukturalism; förskola; pedagoger; jämlikhet.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how pedagogues talk and act with and to children and how this is related to norms and beliefs about sex and gender. As well ass to relate the pedagogues use of language and actions to the preschool´s assignment to counteract stereotypical gender norm. LÄS MER

  5. 5. "Vad ska vi leka?" : En observationsstudie om barns könsskapande i utomhusleken och hur pedagogerna förhåller sig till detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Selin Bakir; Julia Wigren; [2020]
    Nyckelord :Kön; förskola; utelek; pedagoger; genus; observation;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att synliggöra hur barn konstruerar kön och makt i sin lek utomhus samt hur pedagogerna förhåller sig till barns könande i lek. För att synliggöra detta har vi gjort en observationsstudie där vi observerat barngruppen och pedagogerna på en och samma förskola under deras utomhuslek inom loppet av fyra dagar. LÄS MER