Sökning: "genus marknadsföring"

Visar resultat 31 - 35 av 57 uppsatser innehållade orden genus marknadsföring.

  1. 31. Förpackningsdesign i genusperspektiv : En granskning av duschcremesförpackningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

    Författare :Melinda Sjödin; [2015]
    Nyckelord :Design; packaging design; shape; color; gender; target group; Design; förpackningsdesign; form; färg; genus; målgrupp;

    Sammanfattning : Färg och form kan bidra till att skapa uppmärksamhet, förmedla budskap och skapa känslor som i sin tur kan öka sannolikheten av att kunden genomför köpet. Förpackningens färg och form bör synkronisera för att budskapen inte ska motsäga varandra, och det är mycket viktigt att designen lämpar sig till målgruppen. LÄS MER

  2. 32. [Reklam] = du blir vad du inte är - en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lena Bergåker; Dilan Cetinkaya; [2015]
    Nyckelord :Varumärke; reklam; könsstereotyper; identitet; attityd; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: [Reklam] = du blir vad du inte är – en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv Seminariedatum: 15 januari 2015 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15hp Författare: Lena Bergåker, Dilan Cetinkaya Handledare: Clara Gustafsson Fem nyckelord: Varumärke, reklam, könsstereotyper, identitet, attityd Syfte: Syftet med vår studie är att utveckla en förståelse för hur framställningen av stereotypa könsroller i reklam influerar konsumenternas uppfattning om varumärken i relation till deras identitetsskapande och genusattityd. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod baserat på semistrukturerade djupintervjuer med reklambilder. LÄS MER

  3. 33. Könsstereotyper i sportreklam : Hur påverkar könsstereotyper i reklam konsumenters känslor inför ett varumärke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Arvidsson; Matilda Sonesson; [2015]
    Nyckelord :Gender; sex; marketing; stereotypes; advertisement; Genus; kön; marknadsföring; stereotyper; reklam;

    Sammanfattning : Today, we are surrounded by stereotypical representations of gender in advertising. We have chosen to focus on the question: What can the use of gender stereotypes result in and what are the motives for companies not to use gender stereotypes in advertising? The aim is to discuss how and why companies use gender stereotypes in their advertising and what the consequences are. LÄS MER

  4. 34. Könsbytet : En studie kring byte av målgrupp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Anna Nyman; [2015]
    Nyckelord :Genus; Könsroller; Marknadsföringstratagi; Konsumentbeteende; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att kartlägga och analysera kvinnors attityder genemot marknadsföring av öl samt utveckla en modell för könsöverskridande målgruppsbyte. Studien utgår ifrån en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats vilket innebär att studien utgår ifrån tidigare etablerade teorier kring genus, shoppingbeteende, marknadsföring och kommunikation. LÄS MER

  5. 35. Jonna - a children's bicycle

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk

    Författare :Bernhard Sandqvist; [2014-03-20]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This project concerns children´s bicycles and gender. The market for children´s bicycles is currently very gender specific and tend to strengthen and uphold the traditional gender structures in society by consistently designing and marketing bicycles towards specific genders. LÄS MER