Sökning: "genus marknadsföring"
Visar resultat 31 - 35 av 57 uppsatser innehållade orden genus marknadsföring.
31. Förpackningsdesign i genusperspektiv : En granskning av duschcremesförpackningar
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Grafisk teknologiSammanfattning : Färg och form kan bidra till att skapa uppmärksamhet, förmedla budskap och skapa känslor som i sin tur kan öka sannolikheten av att kunden genomför köpet. Förpackningens färg och form bör synkronisera för att budskapen inte ska motsäga varandra, och det är mycket viktigt att designen lämpar sig till målgruppen. LÄS MER
32. [Reklam] = du blir vad du inte är - en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: [Reklam] = du blir vad du inte är – en kvalitativ studie av konsumenters uppfattning av varumärken ur ett genusperspektiv Seminariedatum: 15 januari 2015 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15hp Författare: Lena Bergåker, Dilan Cetinkaya Handledare: Clara Gustafsson Fem nyckelord: Varumärke, reklam, könsstereotyper, identitet, attityd Syfte: Syftet med vår studie är att utveckla en förståelse för hur framställningen av stereotypa könsroller i reklam influerar konsumenternas uppfattning om varumärken i relation till deras identitetsskapande och genusattityd. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod baserat på semistrukturerade djupintervjuer med reklambilder. LÄS MER
33. Könsstereotyper i sportreklam : Hur påverkar könsstereotyper i reklam konsumenters känslor inför ett varumärke
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Today, we are surrounded by stereotypical representations of gender in advertising. We have chosen to focus on the question: What can the use of gender stereotypes result in and what are the motives for companies not to use gender stereotypes in advertising? The aim is to discuss how and why companies use gender stereotypes in their advertising and what the consequences are. LÄS MER
34. Könsbytet : En studie kring byte av målgrupp
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att kartlägga och analysera kvinnors attityder genemot marknadsföring av öl samt utveckla en modell för könsöverskridande målgruppsbyte. Studien utgår ifrån en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats vilket innebär att studien utgår ifrån tidigare etablerade teorier kring genus, shoppingbeteende, marknadsföring och kommunikation. LÄS MER
35. Jonna - a children's bicycle
Master-uppsats, Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverkSammanfattning : This project concerns children´s bicycles and gender. The market for children´s bicycles is currently very gender specific and tend to strengthen and uphold the traditional gender structures in society by consistently designing and marketing bicycles towards specific genders. LÄS MER