Sökning: "genus marknadsföring"

Visar resultat 26 - 30 av 57 uppsatser innehållade orden genus marknadsföring.

  1. 26. Att möta genus : En diskursanalys av hur genus framställs i det offentliga rummet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Carolina Björkman; [2017]
    Nyckelord :bilder; det offentliga rummet; diskurs; genus; genuskonstruktion; reklam; semiotik; skyltning.;

    Sammanfattning : Studien vill belysa hur genusstrukturer är inbäddade i reklam och marknadsföring i det offentliga rummet i den centrala staden. Syftet är att synliggöra hur genus skapas i reklam och skyltning i Sverige 2016, vilka semiotiska resurser som används och därmed synliggöra de sociala förväntningar som finns kring ett visst kön. LÄS MER

  2. 27. Kommunikation med genusperspektiv i ett modesammanhang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jasmine Söderström; Julia Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Advertising; Communication; Fashion; Gender; Stereotype; Genus; Kommunikation; Marknadsföring; Mode; Stereotyper;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur man kan arbeta med kommunikation och genusfrågor i ett modesammanhang, vilken respons och effekt kommunikationen kan leda till samt om denna kommunikation kan bidra med konkurrensfördelar hos modeföretag. I arbetet undersöks hur ett modeföretag arbetar med genusfrågor och genusorienterad kommunikation samt vilken respons kommunikationen kan få, med fokus på den kvinnliga konsumenten som mottagare på marknaden. LÄS MER

  3. 28. Könsstereotyper i Reklam : Motivering och påverkan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Emma Andersson; [2017]
    Nyckelord :Genus; könsroll; könsstereotyp; varumärke; attityd; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att diskutera anledningen till användningen av könsstereotyper inom marknadsföring samt undersöka om detta påverkar varumärkets image, attityd till företaget samt konsumenternas köpbeteende. Undersökningen sker utifrån ett företagsperspektiv. LÄS MER

  4. 29. Könad evenemangsmarknadsföring : En fallstudie om hur genus framställs i Storsjöyrans marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för turismvetenskap och geografi

    Författare :Andrea Andersson Forsberg; Annie Johansson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 30. Storytelling i reklamfilm utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sandra Olsen; Matilda Martinsdotter; [2016]
    Nyckelord :Corporate storytelling; gender; commercial; Guldägget; analysis; Storytelling; genus; reklamfilm; Guldägget; analys;

    Sammanfattning : Abstrakt I vårt arbete har vi utgått från bland annat begreppet storytelling. Storytelling innebär att man använder sig av historier vid exempelvis marknadsföring. Storytelling kan till exempel användas för att stärka ett varumärke eller för att marknadsföra en enskild produkt eller tjänst genom till exempel reklamfilm. LÄS MER