Sökning: "genus skönlitteratur didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden genus skönlitteratur didaktik.

  1. 1. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jens Gunnarsson; Josefine Gradh; [2023]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; transidentitet; skönlitteratur; mellanstadiet; didaktiska implikationer; heteronormen; genussystemet; critical literacy.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER

  2. 2. ”Klackskor, kan män ha det? -Ja, så länge de passar” : En kvalitativ undersökning om hur lågstadielärare arbetar med genus i samband med högläsning av skönlitteratur inom ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Nevsten; Ebba Person; [2023]
    Nyckelord :Genus; Normöverskridande; Högläsning; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Studien bygger på en kvalitativ undersökning bestående av fyra semistrukturerande intervjuer där syftet är att undersöka hur lågstadielärare arbetar med genus i samband med högläsning. Frågeställningarna som studien bygger på är, ”hur resonerar lågstadielärare kring genus i val av högläsningsbok?”, ”hur beskriver lågstadielärare deras arbete med genus i samband med högläsning av skönlitteratur?” och ”hur upplever lågstadielärares att ramfaktorer påverkar deras arbetssätt gällande skönlitteratur och genus? Intervjuerna utgick från en framtagen intervjuguide för att säkerställa att relevant information diskuterades. LÄS MER

  3. 3. Kön och genus i skönlitterära böcker : En analys av hur karaktärer skildras i text och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Olsson; Jennifer Persson; [2023]
    Nyckelord :normer; kön; genus; critical literacy; skönlitteratur för lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Är Katitzi en man? : En textanalays av könsroller i skönlitteratur för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Myhrberg; Alexandra Säf; [2022]
    Nyckelord :Genus; könsöverskridande identitet; skönlitteratur; årskurs 4–6.;

    Sammanfattning : Barn läser mindre på fritiden och somliga möter enbart skönlitteratur i skolan. Den nya läroplanen lägger stor vikt vid genus och könstillhörighet och ställer därmed krav på att läraren integrerar föreställningar om vad som kan ses som manligt, kvinnligt och olika könsidentiteter i sin undervisning. LÄS MER

  5. 5. Med ett genusperspektiv i åtanke? : En kvalitativ studie om gymnasielärares skönlitterära urvalsprocess i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Åberg Svensson; [2022]
    Nyckelord :ämnet svenska; skönlitteratur; skönlitterärt urval; didaktik; litteraturdidaktik; genus; gymnasieskolan; lärarperspektiv; jämställdhet; ämneskonception;

    Sammanfattning : Det råder könsmaktsordning i samhället vilken påverkar barn och ungas identitetsskapande. Genus genomsyrar allt barn och unga får ta del av i sin vardag – allt ifrån hur vuxna tilltalar dem och varandra till hur leksaker presenteras. LÄS MER