Sökning: "genuspedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet genuspedagoger.

  1. 1. Genuspedagogik i media- ett diskursivt slagfält : En diskursanalys av den svenska dags- och kvällspressens framställning av genuspedagogik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Hansson; [2014]
    Nyckelord :Discourse; discourse analysis; equality; gender education; media; preschool; power.; Diskurs; diskursanalys; förskola; genuspedagogik; jämställdhet; makt; media.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur genuspedagogik framställs i den svenska dags- och kvällspressen under åren 2012-2013.  Jag har använt mig av kvalitativ textanalytisk metod och har utifrån en diskursanalytisk ansats analyserat tio artiklar som på olika sätt förhåller sig till genuspedagogik i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Kön föds man med, men genus är något man formas till. : En studie om förskollärares genusmedvetenhet och förhållningssätt om genusstereotypa föreställningar i barnlitteratur.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL; Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Marika Blom; Anette Friberg; [2014]
    Nyckelord :Genus; förskola; barnlitteratur; barnböcker; läsinlärning; skrivinlärning; genusperspektiv; jämställdhet; förskollärare; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att ta reda på med vilken medvetenhet förskollärare väljer barnlitteratur ur ett genusperspektiv. Våra frågeställningar var: Hur ser pedagogers genusmedvetenhet ut när de väljer barnlitteratur? Och hur arbetar pedagoger i förskolan genusmedvetet med barnböcker i syfte att utveckla barns språk? Vi valde att göra en kvalitativ intervjustudie där vi intervjuade fyra stycken förskollärare. LÄS MER

  3. 3. 32 997 Elever, 1 Genuspedagog. – Ett arbete om jämställdhet och genusstrukturer i Göteborgs kommun.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maria Stockman; [2012]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; jämlikhet;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta arbete har varit att studera vad den tillförda strategiska inriktningen gällande genuspedagogeroch jämställdhetsutbildad personal (se bilaga 1) har fått för konsekvenser i Göteborgs kommuns grundskolor.Vidare har jag även studerat hur man arbetat med att realisera detta budgetbeslut. LÄS MER

  4. 4. Genuspedagogers uttalande om deras utökade kunskapsområde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erica Johnstone; Jessica Rosenkvist; [2012]
    Nyckelord :Genuspedagog;

    Sammanfattning : Regeringens förtydligande av förskolans verksamhet är att det mest centrala ska vara att en pedagogisk verksamhet bedrivs. Vidare menar regeringen att förskolan ska arbeta med att främja värdegrunden, vilket innebär att arbeta för varje individs lika värde. LÄS MER

  5. 5. Vi har bara den värld vi skapar tillsammans med andra - Malmö kommuns satsning på genus- och jämställdhetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ninette Blessenius; Sara Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Förskola; Förväntningar; Genus; Pedagog; Jämställdhet;

    Sammanfattning : ”Vi har bara den värld vi skapar tillsammans med andra – Malmö kommuns satsning på genus- och jämställdhetsarbetet” - Blessenius, Ninette & Nilsson, Sara (2010-2011)Lärarutbildningen, Malmö högskolaDå Malmö kommun varje år satsar flera miljoner kronor på arbetet med genus och jämställdhet inom förskolor är syftet med vår undersökning att beskriva och problematisera denna satsning.Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer när vi intervjuat genuspedagoger samt en samordnare för genusutbildning i Malmö kommun och på så sätt fått svar på våra frågeställningar som är:- Hur organiserar en kommun jämställdhetsarbetet, för att säkra barns jämställdhet oberoende av kön inom kommunens förskolor?- Hur beskriver genuspedagoger sitt uppdrag i Skåneregionen?- Hur kan förskolepersonal i samarbete med genuspedagogen aktivt arbeta med genus och jämställdhet?För att kunna förstå genuspedagogernas arbete utgick vi från en social-konstruktionistisk begreppsapparat. LÄS MER