Sökning: "grupp processer"

Visar resultat 16 - 20 av 176 uppsatser innehållade orden grupp processer.

  1. 16. Blooms reviderade taxonomi som perspektiv på interaktiv högläsning : En interventionsstudie om hur interaktiv högläsning utifrån två olika metoder kan påverka elevers ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jelena Tripunovic; Edina Hoti; Malin Persson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; ordförråd; interaktion; interaktiv högläsning och Blooms reviderade taxonomi;

    Sammanfattning : Högläsning möjliggör för interaktion i form av att nya ord, uttryck och sammanhang utbyts mellan lärare och elever. En vana vid högläsning är att en person läser högt för en individ eller grupp. Därav kan eleverna få förståelse för vad som uppläses, samt ett utökat ordförråd. LÄS MER

  2. 17. Vägen in till finrummet som akademitränare i svensk elitfotboll

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Antoine Meunier; Taha Nemae; [2021-10-22]
    Nyckelord :fotbollstränare; rekrytering; svensk elitfotboll;

    Sammanfattning : Svensk elitfotboll bedriver idag en aktiv kommersiell verksamhet, vars syfte är att utveckla klubbarna med bland annat försäljning och marknad. Men även att höja bilden för de högsta fotbollsligorna i Sverige. Utveckling och professionaliseringen av idrotten samt ledarskapet är en förutsättning föri drottens kommersialisering. LÄS MER

  3. 18. Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Elaine Sjödin; [2021-10-01]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordförråd; läsförståelse; ordförrådets bredd; ordförrådets djup;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utröna ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6. Mer specifikt undersöks om det finns något samband mellan bredd och djup i ordförståelse och läsförståelseförmåga hos dessa elever och om det finns några skillnader mellan de förstaspråkstalande och andraspråkstalande elevernas prestationer i ordförståelsetest eller läsförståelse. LÄS MER

  4. 19. "Om ingen fröken ser så är det ju okej!" : Hur styrning, makt och normer bidrar till att konstruera barn som subjekt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Johansson Bröms; Viktor Långdahl; [2021]
    Nyckelord :avvikelse; diskurs; förskola; makt; motstånd; normalitet; normer; styrning;

    Sammanfattning : Förskolan som utbildning och pedagogisk verksamhet är både komplex och mångfasetterad. Här ingår individer i ett kontinuerligt samspel och förskolans personal har som uppdrag att se till både individ och grupp, samtidigt som arbetet genomförs i enlighet med förskolans styrdokument. LÄS MER

  5. 20. ISO 27001-certifieringars påverkan på informationssäkerhets-medvetenhet i ett SMF : Förändringar till följd av en certifieringsprocess för ett företag inom IT-sektorn

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Viktor Lundgren; Ludvig Holm; [2021]
    Nyckelord :Informationssäkerhet; Informationssäkerhetsmedvetenhet; SMF; ISO; IEC; 27001;

    Sammanfattning : Cyberrelaterad brottslighet drabbar företag i allt större omfattning och en grupp företag som är särskilt drabbade är små- och medelstora företag (SMF). En anledning till denna ökning anses vara svag informationssäkerhet hos företag tillhörande kategorin. LÄS MER