Sökning: "grupper språk"

Visar resultat 21 - 25 av 323 uppsatser innehållade orden grupper språk.

  1. 21. Minimal Colour-based Social communication and meaning-making communication practices

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fatemeh Bakhshoudeh; [2023]
    Nyckelord :Research Through Design RTD ; Social Interaction Design; Friction-based Design; Colour-based Interaction;

    Sammanfattning : Advancements in technology have rendered social media an indispensable means of social communication. However, among the vast amount of data exchanged between users, there is often limited space for meaningful conversation and the cultivation of deeper interpersonal connections. LÄS MER

  2. 22. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  3. 23. ”Var är dom på väg?” : En enkätstudie om lärares och elevers attityder tilloch kunskaper om språkriktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hämäläinen Skogsmark; [2023]
    Nyckelord :Språkriktighet; språkattityd; norm; sociolingvistik; standardspråk;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker lärares och elevers attityd till och kunskap om språkriktighetsfrågorna de, dem och dom samt var och vart. Syftet är att undersöka attitydskillnader mellan skolans olika grupper kopplat till elevernas kunskapsnivå för att finna eventuella samband mellan dem, både från ett lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER

  4. 24. ”Ensam är man och ensam har man alltid varit”. Det generiska pronomenet man i Stig Dagermans ”Var är min islandströja?”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Sebastian Vinkler; [2023]
    Nyckelord :Dagerman; Nattens lekar; Var är min islandströja?; man; pronomen; språkvetenskap; psykologi; psykoanalys; Heidegger; existentialism; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Utifrån närläsning av Stig Dagermans "Var är min islandströja?” och kontextualisering med hjälp av fyra olika teoretiska ingångar undersöks i den här uppsatsen användandet av pronomenet man i novellen och vad det får för konsekvenser på en språklig, psykologisk och existentiell nivå. De teoretiska ingångarna som använts är: 1) man som generiskt pronomen ur ett språkvetenskapligt perspektiv, 2) Gervase R. LÄS MER

  5. 25. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Loyd; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; didaktiska frågor; erfarenhetspedagogik; folkhögskola; legitimering; litteratursyn; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER