Sökning: "grupptryck psykologi"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden grupptryck psykologi.

  1. 1. Att förstå ungdomsbrottslighet med individen i fokus : En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Badali; [2021]
    Nyckelord :juvenile delinquency; psychosocial risk factors; family; peer pressure; absenteeism; ADHD; ungdomsbrottslighet; psykosociala riskfaktorer; familj; grupptryck; skolfrånvaro; ADHD; psykiska bekymmer; uppfostran; relationen mellan förälder och barn; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genom en litteraturstudie undersöka psykosociala riskfaktorer till ungdomsbrottslighet. Riskfaktorer som undersöks är individuella attribut, familjeförhållanden, individens egna psykiska förutsättningar, betydelsen av skolgång samt vänner och grupptillhörighet. LÄS MER

  2. 2. Pressure to Protest: Need to Belong and Rejection Sensitivity Predict Youth Participation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Julia Aspernäs; [2017]
    Nyckelord :political protest; collective action; non-normative; individualism; social identity; rejection sensitivity; need to belong; peer-pressure; violent extremism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Younger people are over-represented in political protests, and tend to mobilise via social ties. As previous research has found participation to be predicted by the pressure to conform to social norms, i.e. LÄS MER

  3. 3. Lärares upplevelser av makt i skolan : en intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Malin Melander; [2008]
    Nyckelord :power; power strategies; power structures; teachers; school; makt; maktstrategier; maktstrukturer; lärare; skolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares upplevelser kring makt i skolan. Studiens ambitioner handlade inte endast om hur lärare upplever sin egen makt, utan hur de upplever makt som fenomen i skolan. I bakgrunden ges en teoretisk referensram innehållande historik kring skolan och makt och vad läroplanen idag säger om makt. LÄS MER