Sökning: "gymnasienivå examensarbete"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden gymnasienivå examensarbete.
1. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER
2. "För att få vara någon annan en stund" : En undersökning om varför man ska läsa skönlitteratur i folkhögskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur några lärare på X folkhögskola resonerar om varför man ska läsa skönlitteratur inom ramen för undervisningen i svenska och svenska som andraspråk, i folkhögskola. Att undersöka hur man kan legitimera arbete med skönlitteratur inom denna skolform, särskilt som skönlitteraturen numera utsätts för aldrig tidigare skådad konkurrens från andra medier efter den kulturella vändningen och det vidgade textbegreppets intåg på skolans område, är relevant. LÄS MER
3. Genus i spanska läromedel : En diskursanalys av könsmångfald i serien Próxima Estación.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att genom diskursanalys undersöka hur genus framställs på ett socialt konstruerat sätt i ett urval av spanska läromedel avsedda fö elever på gymnasienivå. Studien hade också för avsikt att utforska ifall läroböckerna i spanska tog hänsyn till HBTIQ+-personer och genusfrågor i förhållande till styrdokumentens utgångspunkter. LÄS MER
4. Mänskliga rättigheter i läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur mänskliga rättigheter framställs i läroböcker riktade till samhällskunskapskurser på gymnasienivå. Detta görs genom Marie-Bénédicte Dembours teori gällande perspektiv av mänskliga rättigheter. Metoden som används är en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
5. Ämnesövergripande arbete i ämnet historia pågymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att sammanställa vad tidigare forskning och beprövad erfarenhet säger om ämnesövergripande arbete i historia på gymnasienivå. Detta sker utefter vår frågeställning som efterfrågar konkreta exempel på ämnesövergripande undervisning, samt eventuella fördelar eller utmaningar med detta. LÄS MER