Sökning: "gymnasiesärskola"

Visar resultat 31 - 35 av 165 uppsatser innehållade ordet gymnasiesärskola.

  1. 31. Daglig rörelse och fysisk aktivitet i särskolan : Speciallärares upplevelser och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Nordin; [2021]
    Nyckelord :grundsärskola; gymnasiesärskola; hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; socialt stöd; undervisning;

    Sammanfattning : Ett av människans grundläggande behov är rörelse och fysisk aktivitet. Stillasittandet ökar generellt i samhället och personer med intellektuell funktionsnedsättning är mindre fysiskt aktiva än befolkningen i stort. LÄS MER

  2. 32. Förutsättningar till arbete och sysselsättning efter avslutade studier på gymnasiesärskolans nationella program : i intervjuer med elever och professionella

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Jansson; Anna Rydberg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsmarknad; arbetsplatsförlagt lärande APL ; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; sysselsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skildra och analysera vilka stödinsatser och förberedelser som behöver vidtas för att underlätta för elever som avslutat sina studier från gymnasiesärskolan att komma ut i arbetslivet. Syftet resulterar i följande frågeställningar: Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på utbildningens stödinsatser och förberedelser till arbete? Hur ser elever som gått gymnasiesärskolan och de professionella på möjligheter och hinder till arbete efter avslutad utbildning? Hur ser de professionella på sitt arbete i gymnasiesärskolan för att skapa förutsättningar till arbete efter avslutad utbildning? För att svara på syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod använts. LÄS MER

  3. 33. Idrott och hälsa – ”i det lilla och i det stora” Rektorers uppfattning om möjligheter till fysisk aktivitet på gymnasiesärskolans individuella program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sarah Prosell; Maria Yderstedt Rödholm; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola; ekologisk systemteori; frirum; tematisk analys;

    Sammanfattning : Forskning har visat att fysisk aktivitet minskar i tonåren speciellt för ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta är ett aktuellt ämne som diskuteras flitigt i samhället just nu. LÄS MER

  4. 34. Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anneli Arvidsson; Hanna Gustafsson; Roger Johansson; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motivation; elevperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syfte: Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och är mindre fysiskt aktiva än andra. LÄS MER

  5. 35. Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pernilla Lilja; Annelie Hedin-Ryan; [2020-01-15]
    Nyckelord :Grundsärskola; samtalsmatta; språksvårigheter; AKK; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka aspekter är centrala för att samtalsmattan ska fungera som ett AKK- hjälpmedel? Hur fungerar samtalsmattan som ett AKK- hjälpmedel för eleven att uttrycka åsikter och känslor? Vilka strategier behöver man som samtalsledare? Hur fungerar samtalsmattan ur kommunikationssynpunkt vid utvärdering av skol- och elevarbeten. LÄS MER