Sökning: "gymnasiet attityder språk"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden gymnasiet attityder språk.
11. Gymnasielärares attityder till nyanlända elevers språkliga resurser
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att se vilka attityder lärare i programgemensamma ämnen på gymnasiet intog till nyanlända elevers språkliga resurser och hur dessa attityder, enligt informanterna, yttrar sig i undervisningen. Dessa attityder delades upp i en treenighet av komponenter bestående av kognitiv, affektiv och konativ komponent. LÄS MER
12. Grannspråksundervisning - svensklärarens dåliga samvete : En kvalitativ intervjustudie med fyra svensklärare på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Deklarationen om nordisk språkpolitik syftar till att stärka grannspråksförståelsen i Norden och i det arbetet spelar skolan en roll genom svenskundervisningen. Trots deklarationen har grannspråksundervisningen i svensk skola kallats svensklärarens dåliga samvete och Sverige har fått kritik för att inte arbeta nog med detta inom skolan för att möta målen. LÄS MER
13. Minoritetsspråk för majoriteten : En undersökning av hur undervisning om minoritetsspråk legitimeras
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteraturSammanfattning : Inom ramen för svenskundervisningen på gymnasiet är svensklärare skyldiga att undervisa om de nationella minoritetsspråken. Detta är en följd av att Sverige ratificerat två styrdokument från Europeiska rådet vilka syftar till att skydda europeiska minoritetsgruppers rätt att behålla och bevara sitt språk och sin kultur. LÄS MER
14. Nyanlända och lärande - framgångsfaktorer för att lyckas på nationella program
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det svenska utbildningsväsendet står inför stora utmaningar att hitta sätt för att pedagogiskt och socialt inkludera nyanlända elever och se till att de får en likvärdig utbildning, som de enligt lagstiftning har rätt till. Frågor som rör nyanlända elevers utbildning har börjat höras mer i den allmänna skoldebatten. LÄS MER
15. ”Las lenguas están por todas partes - ¿qué más quieres para motivarte?” Estudio didáctico sobre actitudes y motivación para estudiar español en la escuela secundaria.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Spanska på gymnasiet - en kvalitativ studie om attityder och motivation. Elever och lärare på en gymnasieskola har intervjuats om sin inställning till att läsa språk och vad som påverkar deras motivation att fortsätta med spanskan. Intervjuerna kompletteras med deltagande observationer i olika delar av skolans vardag. LÄS MER