Sökning: "gymnasiet attityder språk"

Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden gymnasiet attityder språk.

  1. 21. Med fokus på algebra och ekvationer : Attityder och lösningsstrategier på gymnasiets studieförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ingelman-Sundberg; Inger Wingård; [2013]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; gymnasieelever; fokusgrupper; algebra; ekvationslösning;

    Sammanfattning : Vår studie bygger på  fokusgruppintervjuer gjorda med elever vilka går första året på gymnasiet på studieförberedande program. Vi har riktat in oss på området ekvationer och algebra. LÄS MER

  2. 22. Ja prata int så mycke dialekt, tro ja i alla fall : Om attityden till den egna dialekten hos högstadieelever i Lycksele

    Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jeanette Renman; [2012]
    Nyckelord :sociolingvistik; sociodialektologi; dialekter; attityder; attitydforskning; Lycksele; ungdomar; högstadiet; flyttares språk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar attityden till och användningen av den egna dialekten hos högstadieelever på en skola i Lycksele i södra Lappland, Västerbottens län. Eleverna fick svara på en enkät och ett antal blev därefter inspelade. Inspelningarna transkriberades och analyserades med hänsyn till dialektala drag. LÄS MER

  3. 23. Contemporary Languages in High School : A study among high school students in the county of Jämtland, Sweden

    M1-uppsats, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Barbara Carlota Cabarga Garriga; [2012]
    Nyckelord :contemporary languages; learning motivation; student’s attitudes; moderna språk; lärandes motivation; studerandes attityder; avhopp.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what students in high school think of contemporary languages studies and to understand their motivation to continue or not continue with them. The work is relevant, as fewer students continue to study contemporary languages at high school, despite international globalization and society's need for people who speak more than one foreign language. LÄS MER

  4. 24. Modersmålsundervisning: vision och verklighet. En studie av sju lärare i persiska och bosniska i två västsvenska kommuner

    C-uppsats,

    Författare :Farnaz Zibandeh; Sanela Todorovac; [2011]
    Nyckelord :Modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet; lärande;

    Sammanfattning : Frågeställningar:1. Hur ser modersmålslärarnas arbetsvillkor ut och på vilket sätt skapar de språkliga miljöer som gynnar barnens lärande?. På vilket sätt förankrar modersmålslärarna läroplanen i sitt arbete?3. Vilka dilemman och hinder finns det för att uppnå målen?4. LÄS MER

  5. 25. Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zerena Toroczkay; [2011]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; religionskunskap; sociokulturell kunskapssyn; gymnasie; KOMVUX; andraspråkselever; språkutveckling; språkintegeration;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna några gymnasie- och KOMVUX-lärares erfarenheter av, attityder till samt intresse av språkutvecklande ämnesundervisning genom narrativ metod. Kvalitativa intervjuer har utförts med sex lärare vid gymnasie- och KOMVUX-skolor i Malmö kommun. LÄS MER