Sökning: "gymnasiet attityder språk"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden gymnasiet attityder språk.

  1. 16. ”Alla säger fitta men inte i klassrummet” : Lärares och elevers syn på tabubelagt språk i klassrummet

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Fallhagen; Isabel Hellman Svanberg; [2015]
    Nyckelord :Gymnasiet; klassrummet; svordomar; situationsanpassat språk; tabubelagt språk;

    Sammanfattning : Vi har i vårt arbete undersökt elevers och lärares attityder och förväntningar gällande användandet av tabubelagt språk i klassrummet. Undersökningen genomfördes på en kommunal gymnasieskola på en liten ort i Mellansverige där två lärare intervjuades och elever från två olika program svarade på enkäter och observerades i klassrummet. LÄS MER

  2. 17. Lieber Deutsch! : En studie av faktorer som styr elevernas val av tyska på gymnasiet, samt av attityder till Tyskland och det tyska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanne Stephan; [2014]
    Nyckelord :Språkkapital; Utbildningskapital; Investeringar; Attityder; Gymnasieskolan; Tyska;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på elevers val av tyska på gymnasiet, deras tillgångar och investeringar samt attityder till Tyskland och det tyska språket. Utgångspunkt för studien är Bourdieus utbildningssociologi. Som grund till studien ligger en enkätundersökning där sammanlagt 132 elever från sex gymnasieskolor i Västerås deltog. LÄS MER

  3. 18. Informellt lärande i språkundervisningen på gymnasiet : En kvantitativ studie om språklärares användning av och attityder gentemot informellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Emmeli Johansson; [2014]
    Nyckelord :informellt lärande; lärande; motivation; narrativa former; samarbete; social interaktion; språkundervisning; teknikstödda läromedel;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker gymnasiespråklärares användning av och attityder gentemot informella lärande-aktiviteter som anses främja elevers lärande och motivation. Informella lärande-aktiviteter inbegriper narrativa former, teknikstödda läromedel för interaktion med andra målspråkstalare och inkludering av autentiskt innehåll från målspråkskulturen, social interaktion samt samarbete. LÄS MER

  4. 19. Extramural English : A study of Swedish upper secondary school students’ contacts with English outside of school and their attitudes towards English in relation to their English proficiency

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maria Österlund; [2014]
    Nyckelord :upper secondary school; extramural English; English outside the classroom; attitudes towards English; gymnasiet; skolämnet engelska; engelska utanför skolan; attityder mot det engelska språket;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to look at a group of Swedish upper secondary school students’ extramural English activities in comparison to their final grades and their grades on the National Test in English level 5. The aim was also to see what role motivation could potentially play. LÄS MER

  5. 20. IKT i gymnasieskolans svenskundervisning

    L3-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Björn Landin; Sebastian Andersson; [2013]
    Nyckelord :IKT; gymnasieskolan; svenskundervisning; svenskämne; svensklärare; 1:1-satsning; motiv;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats undersöks IKT (informations- och kommunikationsteknik) i gymnasieskolans svenskundervisning. Studien har utförts bland annat genom kvalitativa intervjuer av 5 svensklärare på fyra olika gymnasieskolor i Småland. LÄS MER