Sökning: "högskolan halmstad"

Visar resultat 21 - 25 av 7678 uppsatser innehållade orden högskolan halmstad.

  1. 21. ChatGPT som verktyg i matematikundervisning : En interventionsstudie på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Oliver Willbrink; Martin Åsljung; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien har vi undersökt hur gymnasieelever upplevde ChatGPT-3.5sförmåga att vara verktyg i matematikundervisningen. Vi tittade även på hur eleveranvände ChatGPT-3.5 som verktyg i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 22. "Föds man i det eller? Vad?" : En diskursanalytisk studie av förskollärares utsagor gällande genus, jämställdhet och normer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellen Pehrsson; Malin Hedlund Bergqvist; [2024]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; normer; normkritik; förskola; förskollärares perspektiv ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa diskurser om genus och jämställdhet som framträder i förskollärares utsagor om deras arbete i förskolan. Frågorna som besvaras av studien är “Hur talar förskollärare om könsstereotypa val och fria val i förskolan utifrån ett förutbestämt fall?” och “Framkommer det könsstereotypa normer i förskollärarnas utsagor? I så fall, vilka?”. LÄS MER

  3. 23. Digitalisering av kulturarv och dess roll i Halland : En kvalitativ studie om kulturarvsaktörers förståelse kring digitalisering av kulturarv kopplat till Hallands kulturplaner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tilda Wahlström; Marcus Anderson; [2024]
    Nyckelord :Digitalisering; kulturarv; tillgänglighet; socialkonstruktionism; diskurs; tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur individer som är verksamma inom kulturarvssektorn i Halland beskriver och förstår digitalisering av kulturarv i jämförelse med vad som står om digitalisering av kulturarv i Hallands fyra befintliga kulturplaner. För att undersöka detta gjordes kvalitativa intervjuer med nio kvinnliga personer som är verksamma inom kulturarvssektorn i Halland. LÄS MER

  4. 24. Etiskt förhållningssätt & styrningsreaktioner : Kvalitativ studie om lärare och lärarstudenters etiska förhållningssätt och styrningsreaktioner till informationsplikten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nina Ackerfors Gabatashvili; Alice Tell; [2024]
    Nyckelord :civil servants; duty to inform; administrative ethics; personal ethics; ethical approach; governance reactions; teacher; student teachers; tjänsteperson; informationsplikt; förvaltningsetik; egenetik; etiskt förhållningssätt; styrningsreaktioner; lärare; lärarstudenter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the ethical attitudes of teachers and teacher students, based on administrative ethics and personal ethics, regarding the implementation of the duty to inform. Additionally we aim to explore what the respondents consider acceptable behavior towards the duty to inform, based on the governance reactions of loyalty, protest, obstruction, and exit. LÄS MER

  5. 25. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Håkansson; Emma Lindén; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Security; Secure relationships; Attachment theory; Attachment hierarchy; Insecure relationships; Children s needs; Secure base; Safe haven; Strategies; Children; Preschool teacher; Anknytning; Trygga relationer; Trygghet; Anknytningsteorin; Anknytningshierarki; Otrygga relationer; Barns behov; Trygg bas; Säker hamn; Strategier; Barn; Pedagoger; Förskollärare;

    Sammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER