Sökning: "roland barthes konst"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden roland barthes konst.

  1. 1. Wellness i västvärlden – hälsa, självförbättring eller besatthet : En komparativ semiotisk analys om skillnader och likheter i den svenska och amerikanska wellnesskulturen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Maja Engebö Cedergren; [2023]
    Nyckelord :wellness; semiotik; denotation; konnotation; ikon; index; symbol; postfeminism; attribut; klass;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att se vilka likheter och olikheter som går att finna i den västerländska wellnesskulturen i en svensk och amerikansk kontext. Detta gör jag för att utröna vilka underliggande samhälleliga ideologier och budskap kopplat till en normativ och ensidig syn på hälsa som kommer till uttryck inom de valda kontexterna. LÄS MER

  2. 2. Rest In Facebook : A Mixed Method Research on Digital Mourning Practices on Italian Facebook Public Pages Dedicated to Bereavement

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Aura Guerci; [2022]
    Nyckelord :Mourning; Facebook; Existentialism; Continuing Bonds; Italy; Public Pages; Death; Digital; Thanatechnology;

    Sammanfattning : This thesis aims to understand digital mourning practices on Italian Facebookpublic pages dedicated to bereavement, by studying how the users interact with eachother and the platform.Italian funerary rites are richly engraved in the culture, however, mourningpractices have been increasingly changing, especially in the last decade. LÄS MER

  3. 3. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  4. 4. TASTE - An investigation on taste and class in relation to - kitsch, art and commodified luxury.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Viktoria Marie Madsen; [2021]
    Nyckelord :Smag; Klassedistinktion; Habitus; Kulturel kapital; Pierre Bourdieu; Cindy Sherman; Louis Vuitton; Artification; Postmodernisme; Pop kultur; Kitsch; Luksus; Roland Barthes; Myter.;

    Sammanfattning : This thesis takes a closer look at the phenomena of taste in relation to kitsch, art and luxury, analyzing a visual campaign, by the luxury brand Louis Vuitton. The visual campaign is made by Louis Vuitton to promote a collaboration with the postmodern artist Cindy Sherman. LÄS MER

  5. 5. Episka Strider : Representation av historiska personer i Epic Rap Battles of History

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lisa Dahlin; [2021]
    Nyckelord :Historia; Youtube; Adaptation; Representation; Myth; Historia; Youtube; Adaption; Representation; Myt;

    Sammanfattning : Denna uppsats inspekterar visuella element från två filmklipp publicerade på Youtube-kanalen Epic Rap Battles of History, med syfte att undersöka hur en adaption av historiska personer gjorts för underhållningssyfte. Detta görs med grund i teorier om adaption av Linda Hutcheon och Jeremy Strong, samt med hjälp av Stuart Hall och Roland Barthes studier om representation och myter. LÄS MER