Sökning: "hierarkier i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden hierarkier i förskolan.

  1. 1. Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Norgren; Amalia Lampa; Maria Therése Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Verbalt språk; förskollärare; uppfattning; hierarkier; status; lek och samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. LÄS MER

  2. 2. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  3. 3. Rummets inflytande på barn : En observationsstudie av barns interaktioner i förskolans rum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ida Ekdahl; Frida Lindgren; [2021]
    Nyckelord :Barns interaktioner; kamratkultur; makt; rum och plats;

    Sammanfattning : Inom förskolan kan man se hur barns interaktioner blir påverkade av rummet och platsens uppbyggnad (Eriksson Bergström (2013). För att få bättre kunskap kring barns agerande i dessa situationer behövs en fördjupad studie för att kunna förklara och förstå när problem kan uppstå och vilken betydelse som platsen har i sådana situationer. LÄS MER

  4. 4. Den ofrivilliga reklamen - Maktrelationer runt digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michelle Möller; Sejla Kadunic; [2018]
    Nyckelord :Diskurs; Reklam; Pedagogiskt förhållningssätt; Förskola; Digitala verktyg; Socialkonstruktionistiskt perspektiv; Makt;

    Sammanfattning : Denna studie uppkom när Skolverket utgav en ny revidering av förskolans läroplan,som träder i kraft år 2019. Digitala verktyg och digitaliseringen kommer vara del avförskolans läroplan vilket resulterar i att digitala verktyg kommer användas i störreutsträckning i förskoleverksamheten. LÄS MER

  5. 5. Bilderboken som normförmedlare : En studie om normer i bilderböcker på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Caroline Berg; Marie Fernhager; [2016]
    Nyckelord :Bilderböcker; identitetsskapande; intersektionalitet; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur normer kommer till uttryck och jämföra barns identifikationsmöjligheter i bilderböcker på två förskolor. I samhället finns olika normer som kan ses som positioner eller sociala konstruktioner, som individer bygger upp sin identitet kring. LÄS MER