Sökning: "holistisk utveckling"
Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade orden holistisk utveckling.
21. Från tabu till holism: Sjuksköterskors upplevelse av samtal om sexualitet med patienter : - En integrativ litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: Sexualitet och sexuell hälsa tas sällan upp på sjuksköterskeutbildningen, trots dessas betydelse för välbefinnande och livskvalitet. Sjuksköterskor ansvarar, genom sin kompetens i kommunikation och omvårdnad, för att främja välbefinnande hos patienter. LÄS MER
22. Barnet i fokus : En allmän litteraturöversikt om sjuksköterskors erfarenheter av att anpassa omvårdnaden till barn som genomgår cancerbehandling inom slutenvård
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskors främsta kompetens är omvårdnad. Sjuksköterskor har det främsta ansvaret kring att anpassa omvårdnaden till varje specifikt barn. Att anpassa omvårdnaden utefter behov, ålder, mognad och utveckling kan ses som en utmaning. LÄS MER
23. Den historiska utvecklingen av internationell adoption på Sri Lanka - I linje med barnets bästa?
L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Under 1980-talet var Sri Lanka ett av de länder som flest barn adopterades internationellt ifrån, med 6815 registrerade adoptioner. Antalet adoptioner har sen dess fallit kraftigt. Under 2010-talet registrerades bara 259 stycken – detta trots den stora mängd barn som fortsatt växer upp på institutioner i landet. LÄS MER
24. Inte din hjälpgumma! : En kvalitativ undersökning om ämnesövergripande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I läroplanen för gymnasieskolan står det att elever ska få möjlighet till ämnesövergripande undervisning. Den nationella och internationella forskningen som gjorts kring fenomenet pekar på att ämnesövergripande undervisning är ett arbetssätt som kan vara gynnsam för elevers lärare och utveckling. LÄS MER
25. Det holistiska perspektivet i undervisning om hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har skrivit en kunskapsöversikt med syftet att undersöka om och hur lärares kunskaper- och undervisning om hållbar utveckling skiljer sig. Vi ville undersöka om skillnaderna har betydelse för den holistiska undervisning som ESD förespråkar. LÄS MER