Sökning: "holistisk utveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 88 uppsatser innehållade orden holistisk utveckling.

  1. 16. Lärares tankar om ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Lundh; Fanny Borgman; [2022]
    Nyckelord :didaktik; mellanstadiet; SO; social science; teaching; tematisk undervisning; interdisciplinary teacher; ämnesintegrering; Ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser på sin egen undervisning utifrån en ämnesövergripande praktik i SO. Syftet undersöks med utgångspunkt i frågeställningen: Hur ser lärare på ämnesövergripande undervisning i SO? Studiens syfte besvaras med hjälp av en kvalitativ undersökning där mellanstadielärares livsvärld analyseras och utgör det empiriska materialet. LÄS MER

  2. 17. The need for a holistic approach in rehabilitation for children with cerebral palsy in Tanzania : An interview study

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Kaspar Franzen; Isabelle Södergårds; [2022]
    Nyckelord :CP; disabilities; physiotherapists’ experiences; occupational therapists’ experiences; qualitative content analysis; rehabilitation; Kilimanjaro region; physiotherapy; occupational therapy;

    Sammanfattning : Introduction: Cerebral palsy (CP) is the leading cause of physical disability in children and youth worldwide and is a diagnosis that requires lifelong treatment. There are gaps in research on children with CP in Tanzania. Both occupational therapists and physiotherapists have a central role in rehabilitation interventions. LÄS MER

  3. 18. SLÖJDDIDAKTIK FÖR HÅLLBAR UTVECKLING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stina Billing; [2021-05-06]
    Nyckelord :slöjd; slöjdundervisning; slöjddidaktik; miljödidaktik; ekologisk hållbarhet; hållbar utveckling; systematisk litteraturstudie; kvalitativ metasyntes; ekosofi; miljöundervisningstraditioner; livscykeltänkande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för detta examensarbete har varit att utifrån tidigare utförda forskningsstudier undersöka innehåll och metoder för hur elever i skolämnet slöjd, kan undervisas för att utveckla kunskaper och förmågor för att vara delaktiga i att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle Teori: De teoretiska utgångspunkterna har varit Aristoteles kunskapsbegrepp, Arne Naess ekosofi, Klas Sandell, Johan Öhman och Leif Östmans didaktiska uppdelning av olika miljöundervisningstraditioner samt Ulla Suojanens slöjddidaktiska teoribildning för hållbar utveckling. Metod: Metoden har varit systematisk litteraturstudie med kvalitativ metasyntes. LÄS MER

  4. 19. Att leva tills vi dör : ett salutogent och holistiskt perspektiv på utemiljöns användning och betydelse inom palliativ vård

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Catharina Stenmo; [2021]
    Nyckelord :hospice; vårdmiljöer; välbefinnande; utemiljö; evidensbaserad hälsodesign; naturbaserade interventioner; naturunderstödda interventioner; natur; naturens effekt; smärta; total smärta; Cicely Saunders;

    Sammanfattning : Cicely Saunders grundade inte bara ett hospice utan startade också en världsvid rörelse inom vården för döende och deras anhöriga. Ramverket bestod av en större förståelse för vad det innebär att vara i livets slutskede och hur lidandet kan lindras. LÄS MER

  5. 20. Swedish Nitrogen Flows : A national budget of anthropogenically induced reactive nitrogen

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Vincent Lernbecher; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nitrogen is a fundamental element in all forms of life and a crucial component of our agricultural productivity and global food security. However, excess nitrogen caused by human activity poses a serious threat to the environment and human health. LÄS MER