Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 53 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. HR-chefer, en del av ledningsgruppen?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Genom HR-transformationen har HR-chefers möjlighet till inverkan i verksamheters ledningsgrupper ökat. Det här genom att de har gått från att arbeta operativt till att nu mera arbeta med en mer strategisk inriktning likt övriga avdelningar. LÄS MER
12. HR:s-Roller i kontexten Covid-19 och distansarbete : En analys av tre företagstyper för att se Covid-19 och distansarbetes påverkan av HR-rollen
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Bakgrund: Distansarbete till följd av den pågående Covid-19 pandemin har blivit ett hett ämne senaste året. HR har som alla andra yrkesgrupper påverkats av detta, HR är ett komplext yrke som kräver mycket mänsklig interaktion och därför kanske kan vara svårt att kombinera med ett distansarbete i alla lägen. LÄS MER
13. HR praktikers perspektiv i professionsfrågan - en studie kring HR uppdragets dilemman
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Den historiska utveckling som verkar splittra både HR:s arbetssätt och professionsfrågan åt många håll motiverade vårt syfte att studera frågan i Sverige ur HR– praktikerns perspektiv. I den akademiska ordboken beskrivs begreppet profession att det tillhör ett fack, ett yrke. Professionalism är att vara yrkeskunnig. LÄS MER
14. HR-partnern: “En starkt rådgivande funktion” : En kvalitativ intervjustudie om rollen som HR-partner och lärande inom professionen.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Det senaste decenniet har HR-arbetet förändrats i och med HR-transformationen som innebar införandet av en ny roll, HR-partner, i syfte att göra arbetet mer effektivt och värdeskapande. Den administrativa generalistrollen skulle bli mer strategisk och en del av organisationens ledning, genom införande av självbetjäningstjänster samt omfördelning av arbetsuppgifter. LÄS MER
15. HR:s förväntningar på förstalinje chefer. : En kvalitativ underökning i offentlig sektor.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa undersökning är att få en djupare förståelse om vilka förväntningar som finns mellan lokala HR och första linjecheferna i offentligsektor. Det kommer att belysas utifrån samarbete, deras olika yrkesroller, kommunikation och kompetens. Det har genomförts sex stycken interjuver med olika lokala HR. LÄS MER