Sökning: "hur finner vi elever i behov"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden hur finner vi elever i behov.
6. En god lärmiljö – ett ömsesidigt samspel En livsvärldsfenomenologisk studie kring fysisk lärmiljö, två skolexempel
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att skapa en ökad förståelse för den fysiska lärmiljöns förutsättningar och betydelse i relation till alla elevers möjlighet till lärande och utveckling i skolan. Syftet var även att få kunskap om hur lärmiljön är utformad i skolan med fokus på de anpassningar och förebyggande åtgärder, som görs. LÄS MER
7. Hur finner vi elever i behov av särskilt stöd i matematik i årskurs 1-3?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : En betydelsefull faktor för att kunna förebygga eller minska elevers svårigheter i matematik är att de upptäcks tidigt. Det är viktigt att ha kunskap om vilka signaler som ska betraktas som avvikande och kräver en särskild utredning (Butterworth, 2011; Malmer, 2006). LÄS MER
8. ”En människa är ju som en tändsticka: man kan bara brinna så länge, sen slocknar man” : Förståelsen av "duktighet" som ett stress- och prestationsrelaterat problem i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Skolan pekas ofta ut som en betydelsefull arena för ungas hälsa och välmående. Ett flertal undersökningar visar dock att unga svenskar, i synnerhet tonårstjejer, har en negativ hälso- utveckling. Bland de unga som mår dåligt finner vi ’duktiga’ elever som vill vara så duktiga att det får negativa hälsoeffekter (t.ex. LÄS MER
9. Skolkuratorn i arbete : "Man gör väl det bästa man kan efter de förutsättningar man har"
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Abstract Sverige ligger i topp bland EU-länderna när det gäller ungdomar med psykosomatiska besvär. Detta medför frågan om vilka stödinsatser som finns tillgängliga för eleverna i den svenska skolan, samt hur skolkuratorerna arbetar med frågor som psykisk ohälsa och stressrelaterade problem. LÄS MER
10. Bedömning, Kommunikation och Delaktighet : En Kvalitativ studie om några lärares och elevers uppfattningar om bedömningsprocessen i år nio.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning I vår uppsats studerar vi genom kvalitativa djupintervjuer fyra grundskolelärares uppfattningar om bedömning av lärande. Genom en fokusgruppintervju har vi också studerat tre elevers uppfattningar om bedömning i år nio. Vi vill undersöka vilka specifika faktorer som kan påverka och spela in i lärarens bedömning. LÄS MER