Sökning: "hur skriver man metod"

Visar resultat 11 - 15 av 108 uppsatser innehållade orden hur skriver man metod.

  1. 11. DIGITAL KOMPETENS FÖR STUDIEOVANA ELEVER PÅ SFI - Förutsättningar för lärare och elever att nå styrdokumentens krav

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Elisabet Cham Brunnegård; [2020-01-07]
    Nyckelord :Prelitterat; litteracitet; digital litteracitet; digital delaktighet; digitalt utanförskap;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka förutsättningarna för lärare och elever på studieväg 1, dvs elever utan studiebakgrund, på SFI att jobba med digital kompetens på svenska, och uppnå Skolverkets krav och kommunens skrivningar, samtidigt som eleverna lär sig svenska som andraspråk, samt lär sig att läsa och skriva på svenska. Teori: Sociokulturell teori: Människor lär i interaktion med varandra ständigt. LÄS MER

  2. 12. Genuskrockar i förskolan : En studie av genus i barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Brändén; Malin Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :genus; barnbok; förskola; könsstereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : Inledning Genom olika möten, relationer och samtal med andra människor formas våra egenskaper och värderingar vilket sedan skapar vår identitet. Vi upplever att många böcker speglar en ideal värld, en fantasivärld där förhållanden ser ut som man vill att det ska se ut, inte som det faktiskt gör i samhället. LÄS MER

  3. 13. ”Mina elever de är inte jättebra på att stava, men de är bra på att skriva” : En studie om lärares erfarenheter, arbetssätt och anpassningar inom metoden ASL.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Gynnerstedt; Elin Nevlén; [2019]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; ASL; skrivinlärning; läsinlärning; scaffolding; arbetssätt; anpassningar.;

    Sammanfattning : Att skriva sig till läsning, ASL, är en metod för skriv- och läsinlärning som grundades i Arne Tragetons forskningsprojekt. Metoden ASL går ut på att eleverna, till skillnad från traditionell skrivoch läsinlärning, börjar med skrivningen innan läsningen. LÄS MER

  4. 14. Jämställdhetens paradox : En diskursanalys av hur SD och NMR använder jämställdhet i sin politiska retorik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Linnea Flybring; [2019]
    Nyckelord :Sverigedemokraterna; Nordiska motståndsrörelsen; jämställdhet; familj; nation;

    Sammanfattning : Denna studie avser undersöka Sverigedemokraternas (SD) och Nordiska motståndsrörelsens (NMR) användning av jämställdhet, utifrån hur de skriver om jämställdhet, nation, kön, feminism, familjepolitik och/eller hbtq-frågor. Studien är komparativ och jämför NMR:s och SD:s sätt att använda jämställdhet i sin politiska retorik. LÄS MER

  5. 15. Varför rädsla för kunskap? : En undersökning av olika ståndpunkter inom konstruktivism

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Jacob Wildt-Persson; [2018]
    Nyckelord :Konstruktivism; relativism; kunskapsteori;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har det i samhällsvetenskapliga och humanistiska discipliner funnits stark tendens till relativism. Wikforss skriver att "de senaste decennierna har en form av skepticism vad det gäller möjligheten att uppnå objektiv kunskap fått fäste, både inom delar av universitetsvärlden och samhället i stort". LÄS MER