Sökning: "icke-konfessionell religionskunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden icke-konfessionell religionskunskap.

  1. 11. "Religionen, hejdå! Ateism, välkommen!" : Nyanlända elevers självpositionering och upplevelser av religionskunskapsundervisningen i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Charlotte Bergenfelz; Fredrik Silverglimth; [2018]
    Nyckelord :RE; non-confessional religious education; pupils; representation; immigration; religious discourse; critical discourse analysis; secularism; diaspora; postcolonialism; Sweden; Islam in Sweden; muslim identity; religionskunskap; icke-konfessionell religionskunskapsundervisning; elever; representation; immigration; nyanlända; religiös diskurs; kritisk diskursanalys; sekularisering; diaspora; postkolonialism; Sverige; islam i Sverige; muslimsk identitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nyanlända elever ser på religion utifrån två teman. Det första behandlar hur dessa elever positionerar sig till religiösa traditioner, samt på vilka sätt dessa positioner kan ha förändrats i diaspora. LÄS MER

  2. 12. Konfessionell eller icke-konfessionell religionsundervisning? : En studie om religionsundervisning ur ett svenskt och ett internationellt forskningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Isabelle Karlsson; Lina Fjällby Johansson; [2018]
    Nyckelord :konfessionell; icke-konfessionell; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Det här är en strukturerad litteraturstudie med syftet att analysera och diskutera vad den ämnesdidaktiska forskningen säger om konfessionell och icke-konfessionell religionsundervisning ur ett internationellt perspektiv. Med hjälp av manuella sökningar och databassökningar har relevant forskning inom ämnet hittats och bearbetats utifrån en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  3. 13. Det otydliga religionsläraruppdraget : -   En systematisk litteraturstudie om den svenska skolans religionskunskap

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Jenny Johansson; Michaela Jonsson; [2017]
    Nyckelord :Religionslärare; religionsdidaktiska utmaningar; F-3 lärare; religionskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att utifrån tidigare forskning analysera vilka didaktiska utmaningar religionslärare ställs inför i samband med stora läroplansförändringar, samt de skoldebatter som ligger till grund för dessa. Dessutom jämförs den svenska och den engelska modellen för religionsundervisning med målet att se om religionslärare i England och Sverige ställs inför samma utmaningar, eller om dessa skiljer sig åt, eftersom att den samtida religionsundervisningen är icke-konfessionell i båda länderna. LÄS MER

  4. 14. Hur inverkar tron? En intervjuundersökning om blivande lärare och religion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Kristian Tyrberg; [2014-01-21]
    Nyckelord :lärarstudenter; troende; icke-konfessionell undervisning; sekularisering;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur blivande lärare i religionskunskap som själva var troende eller icke-troende såg på sin egen roll som lärare i den icke-konfessionella skolan. Utifrån syftet formulerades tre frågor. LÄS MER

  5. 15. Fem praktiserande muslimska gymnasieelever och den icke-konfessionella religionsnsundervisningen : En kvalitativ uppsats om vad fem praktiserande muslimska gymnaiseelever har för tankar och åsikter kring undervisningen i religionskunskap, främst islam, i den icke-konfessionella skolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Angela Said; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka frågan om vad muslimska gymnasieelever har för tankar och åsikter kring den icke-konfessionella religionsundervisningen i skolan. Undersökningen är baserad på intervjuer med fem muslimska praktiserande gymnasieelever. LÄS MER