Sökning: "identitetsskapande giddens"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden identitetsskapande giddens.

  1. 11. “Klart man påverkas. Lyssna inte på dem hära som säger, jag påverkas inte av sånt.” : En kvalitativ studie om tjejers identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Nathalie Dulan; Schokri Musa; [2020]
    Nyckelord :Girl groups; Facebook; self-identity; collective identity; social media; lifestyle.; Tjejgrupper; Facebook. självidentitet; kollektiv identitet; sociala medier; livsstil.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with a greater understanding of how the participants of this study experience that the girl group, which they are a part of, on Facebook influence their self-identity. ● What does it mean for the informants to be a part of their respective girl groups onFacebook? ● What impact has the informant’s membership had on their offline identities? The study analyses six semi structured interviews. LÄS MER

  2. 12. Identitet och sociala medier : En kvalitativ studie om sociala mediers påverkan på identitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Hederstedt; [2019]
    Nyckelord :identity; creation of identity; self-image; social media; identitet; identitetsskapande; självbild; sociala medier;

    Sammanfattning : Denna studie har riktat in sig på hur identitet och identitetsskapandet sker, med fokus på sociala mediers påverkan. Framväxten av ett postmodernt samhälle, en individualiserad kultur och en ökad globalisering bidrar till förändring ner på mikronivå vad gäller sociala strukturer och relationer. LÄS MER

  3. 13. Vänner på Instagram? -En kvalitativ studie om Instagram, identiteter och vänskapsrelationer hos unga vuxna.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Jonnergård Stensson; Evelina Norgren; [2019]
    Nyckelord :Friendship; identity; young adults; Instagram.;

    Sammanfattning : Previous research has shown that social media impacts people's identities as well as their online communication as they maintain their online friendships. This study strives to further examine the relationship between daily Instagram usage in young adults’ life and its effect on their friendships and identities. LÄS MER

  4. 14. ”Jag skulle aldrig se mig själv som en gamer” : En kvalitativ studie om dataspelande medelålders män

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Niklas Pekkari; [2019]
    Nyckelord :Computer game; social interaction; late modernity; identity; gamer; Dataspel; social interaktion; senmodernitet; identitet; gamer;

    Sammanfattning : Under den senaste 20-års perioden har dataspelande ökat i popularitet bland stora delar av befolkningen i den industrialiserade västvärlden (Interactive Software Federation of Europe, 2012). Dataspel har gått från att vara en fritidssysselsättning som ungdomar ägnar sig åt till att ha blivit ett signifikant kulturellt fenomen som stora delar av befolkningen ägnar sig åt. LÄS MER

  5. 15. Identitetsskapande eller behovssträvande, vad påverkar socionomstudenters karriärsval?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marie Sjöstedt; Annika Kjellsson Meier; [2018]
    Nyckelord :Social work; semi-structured interviews; authority practice; career choice; identity building; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to shed light on what motives social work students have in their choice of career, more specifically what their perceptions are regarding social services and how this guides them in their choice of career. The key research question is: how can we understand social work students’ motives in their choice of profession and career paths? The analysis is guided by the two concepts identity building and satisfying of needs, which represent theoretical frameworks for understanding individual motivation and choice. LÄS MER