Sökning: "identitetsutveckling tonåren"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden identitetsutveckling tonåren.

  1. 1. Positiva aspekter av sociala medier för ungas identitetsutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Josefin Fabricius; [2023]
    Nyckelord :young people; teenagers; social media; digital platforms; identity development; unga; tonåringar; sociala medier; digitala plattformar; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att majoriteten av unga idag använder sociala medier är ett känt faktum. Inom den allmänna debatten finns en tendens att lyfta fram negativa aspekter och fokusera på riskfaktorer, som exempelvis att användning av sociala medier skulle bidra till ökad psykisk ohälsa bland unga. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars upplevelser att leva med diabetes typ 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Rashida Adelzadeh Ahmed; Azize Duman; [2023]
    Nyckelord :Diabetes typ1; ungdomar; upplevelser; utmaningar; lidande; livsvärld;

    Sammanfattning : Ungdomar med diabetes typ 1 står inför särskilda utmaningar under sin övergång från barndom till vuxenliv. Sjukdomslidandet innebär fysisk och emotionell påfrestning, vilket varierar individuellt. Livsvärlden och livskraften för dessa ungdomar påverkas, och sjuksköterskans roll är central i att erbjuda personcentrerad vård. LÄS MER

  3. 3. ”Man ska vara liksom lite sansad och lite balanserad och lite lugn och behaglig” En kvalitativ studie om diagnostisering av ADHD hos kvinnor i vuxen ålder.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Alster; Mikaela Johansson; [2021-06-15]
    Nyckelord :ADHD; flickor kvinnor; könsskillnader; diagnoskriterier; symtom;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur kvinnor upplever att ha fått diagnosen ADHD i vuxenlivet. Studien ämnade även att undersöka möjliga konsekvenser av sen diagnostisering av ADHD. Studien hade sin utgångspunkt i ett genusperspektiv då diagnostisering av ADHD baseras på manliga diagnoskriterier. LÄS MER

  4. 4. En studie i hur bildämnet ger utrymme för elever med flytande genusidentifiering att skapa sin identitet och vikten av att utbilda blivande bildlärare i normkritiskt arbete.

    Master-uppsats,

    Författare :Katarina Jansson Hydén; [2020-06-26]
    Nyckelord :B​ilddidaktik; bildkommunikation; flytandegenusidentifiering; genus; identitet; inkludering; könsdysfori; multimodala uttryck; normkr​itik; bildundervisning; skola; kärnämne;

    Sammanfattning : Elever i tonåren befinner sig i ett sammanhang där skapandet av identitet är centralt. Därför identitetsskapande är ett övergripande syfte för forskningen som beskrivs i denna artikel, att undersöka hur deras förutsättningar för ett identitetsskapande gestaltas genom ämnet bild i högstadiet och i gymnasieskolan (Bergström, 2007; Bremer, 2011; Hellman, 2017; Lindstrand, 2006; Lindström, 2006; Åsén, 2006). LÄS MER

  5. 5. Identitetsutveckling på avvägar: om identitet och depression under de sena tonåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Gustav Pinelo Engqvist; Matti Cervin; [2011]
    Nyckelord :Adolescence; Depression; Exploration; Commitment; Identity; Social Sciences;

    Sammanfattning : Trots att tonårstiden för många är ett livsskede präglat av oro och nedstämdhet är kunskapen om tonårsdepressioner relativt liten. Syftet med föreliggande studie var att undersöka eventuella samband mellan identitetsutveckling och depressiv problematik under de sena tonåren. LÄS MER