Sökning: "individcentrerad"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet individcentrerad.
6. Talbegrepp i förskolan : En jämförande studie av pedagogernas arbetssätt utifrån Montessoris och Vygotskijs perspektiv
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Examensarbetet är en jämförande studie om hur pedagogerna i en förskola med ett montessoriperspektiv respektive en kommunal förskola med inriktning på Vygotskijs sociokulturella perspektiv arbetar kring barns kunskap och lärande av talbegrepp. Syftet är att undersöka pedagogernas arbetssätt för att se om det finns skillnader och i så fall vad kan vara anledningarna till detta. LÄS MER
7. Medvetandegörande perspektiv - incitament och metoder för genusmedveten vägledning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta examensarbete åskådliggör praktiska metoder för att arbeta med genusmedveten vägledning. För att genomföra detta har vi tagit hjälp av en person med en filosofie kandidat inom genusvetenskap, som delat med sig av sina tankar kring jämställdhet, neutralitet och metoder. LÄS MER
8. Patienters upplevelser av omvårdnad vid behandling av anorexia nervosa : en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Anorexia nervosa är den allvarligare och mest omtalade formen av ätstörning. Sjukdomen är ett självinducerat svälttillstånd då de drabbade bekämpar hunger och sina impulser att äta. Ätstörningar som anorexia är ett växande problem. Endast en del patienter tillfrisknar och behandlingen tar lång tid. LÄS MER
9. Kulturmötet i capoeiran i Sverige : en kulturantropologisk undersökning
Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Aim Capoeira is a sport and art form strongly associated with the Brazilian culture. The main aim of the study was to examine how the capoeira is introduced into the Swedish society. Also to study the practitioners and trainers experience around the culture meeting. LÄS MER
10. Demokratibegrepp i två läroplaner - - en diskursanalytisk studie av Lgr 69 och Lpo 94
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Den här studien är baserad på diskursteorin av Laclau och Mouffe. Teorin utgår ifrån det faktum att språk är föränderligt över tid och att alla begrepp i sig är tomma och behöver andra begrepp för att få sin betydelse. LÄS MER