Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den osynliga kampen om tolkning : En kritisk analys av Orten bortom våldet utifrån Ernesto Laclau och Chantal Mouffes hegemonikritiska diskursteori

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Karl Apelmo; [2023]
    Nyckelord :Orten bortom våldet; Laclau and Mouffe; discourse analysis; discourse theory; hegemony; ideology; social differentiation; liberalism; determinism; social constructionism; poststructuralism; Orten bortom våldet; Laclau och Mouffe; diskursanalys; diskursteori; hegemoni; ideologi; social differentiering; liberalism; determinism; social konstruktionism; poststrukturalism;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en diskursanalys av materialet Orten bortom våldet med hjälp av Ernesto Laclau och Chantal Mouffes hegemonikritiska diskursteori. Materialet Orten bortom våldet är centralt för Eskilstuna kommuns sociala förebyggande arbete mot våld och kriminalitet. LÄS MER

  2. 2. Det delade svenskämnet : En komparativ kvalitativ analys av hur svenskämnet framställs i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Rådström; Malin Wallberg Brage; [2021]
    Nyckelord :Svenskämnet; läromedelsanalys; svenskämnessyn; gymnasiet; Svenska 1; legitimering av litteratur; kulturarv; färdighet; ämnesuppfattningar; ämnessyn;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur svenskämnet framställs i två läromedel för Svenska 1. Frågeställningarna som undersöks och besvaras är hur svenskämnet framställs i läromedel och huruvida en samstämmighet mellan dessa råder. LÄS MER

  3. 3. Vad är verksamt i psykoterapi med personer som har utmattningssyndrom? - en kvalitativ studie

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Marie Johnsson; Annelie Bergström; [2018]
    Nyckelord :verksamt; psykoterapi; utmattningssyndrom; flexibilitet; tid; timing; dosering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den stressrelaterade ohälsan har ökat såväl i Sverige som i övriga världen och däribland utmattningssyndrom som har ett långvarigt läkningsförlopp. Det pågår på olika ställen intensiv forskning kring vad som kan förändra och påverka sjukdomsförloppet vid utmattningssyndrom. LÄS MER

  4. 4. Det ”sekulära” Sverige? : En kvalitativ studie av begreppet sekularisering i relation till det postkristna svenska folket

    Kandidat-uppsats, Teologiska högskolan Stockholm/Avdelningen för teologi

    Författare :William Dalfors; [2017]
    Nyckelord :Sekularisering; Privatreligion; Kyrkocentrerad religion; Individcentrerad religion; Postkristen;

    Sammanfattning : Sweden is often described as being one of the more secular nations in the world by various surveys and sources, but how true is this statement? In this paper I examine what has been said on the topic of secularization in Sweden by leading sociologists in the field and then in turn analyze this information in order to finally reach a conclusion of my own. My intention with this bachelor’s thesis is to shine a light on the relationship between what has come to be described as the ”post-christian” population by sociologist David Thurfjell and the process of secularization on an individual level. LÄS MER

  5. 5. Åtgärdsprogram - En omöjlig uppgift? Intervjuer med fyra klasslärare gällande åtgärdsprogram för integrerade elever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanne Bengtsson; [2015-10-08]
    Nyckelord :specialpedagogik; åtgärdsprogram; integrering; kvalitativ ansats;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att ta reda på hur fyra klasslärare talar om arbetsprocessen med åtgärdsprogram för elever som är integrerade i grundskolan. Frågeställningarna som ska åskådliggöra hur klasslärarna talar om arbetet är: Hur talar klasslärarna om arbetsprocessens struktur för åtgärdsprogram? Hur beskriver klasslärarna sin uppfattning om föräldrars, elevers och kollegers delaktighet? Vilket stöd och vilka hinder för arbetsprocessen med åtgärdsprogram, framstår i klasslärarnas berättelser? Metod Metoden som användes var halvstrukturerad intervju med kvalitativ ansats vilket gav möjlighet att studera och tolka klasslärarnas resonemang gällande arbetet med åtgärdsprogram. LÄS MER