Sökning: "individualisering kvantitativ"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden individualisering kvantitativ.
1. Köns- och samhällsnormer i förändring : Kvantitativ studie om kvinnors inställning till barnafödande och föräldraskap
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : The aim of the study “Gender and societal norms in change - Quantitative study on women's attitudes to childbearing and parenting” was to investigate women's attitude towards childbearing and parenthood, as well as women's attitude towards becoming a parent on their own. The goal was to develop knowledge regarding women's attitude towards having children in order to contribute with possible explanations for the downward trend of childbearing in Sweden. LÄS MER
2. Olika nyanser av kunskap : En studie om likvärdig bedömning i mångfaldig skolkontext
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Det framgår tydligt i skolans styrdokument, såväl i skollag som läroplaner, att skolan ska varalikvärdig för varje elev. Trots detta är likvärdigheten omdiskuterad, och skolväsendetkritiseras stort för att inte vara likvärdigt. LÄS MER
3. Fysträning inom handboll. Enkätundersökning bland elitspelare i Handbollsligan och SHE
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Handboll är en krävande idrott som ställer höga fysiska krav på utövarna (Raya-Gonzalez m.fl., 2020) där fysträning anses vara viktigt för att nå sportslig framgång (Ion & Corina, 2017). Forskning gällande vad som bör inkluderas i en handbollsspelares fysträning betraktas individualisering som grundläggande. LÄS MER
4. Differentierad och individualiserad läsinlärning : Lärares resonemang kring val av arbetssätt med anknytning till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studie avser att undersöka hur lärare i förskoleklass och skolans årskurs 1–3 arbetar med läsinlärning, hur de differentierar och individualiserar sin undervisning i läsinlärning samt hur de resonerar kring val av metoder och arbetssätt med anknytning till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Materialinsamlingen har skett genom en kvantitativ enkätundersökning samt via kvalitativa intervjuer. LÄS MER
5. Rätten till en likvärdig matematikundervisning i grundsärskolan – en fråga om prioriteringar, självständighet och lärares didaktiska val
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kunskapsbidraget från denna studie fokuserar på att medföra en djupare insyn i hurundervisningstiden i matematik i grundsärskolan årskurserna 7-9 fördelas på de femkunskapsområden i det centrala innehållet, samt en kartläggning av möjliga orsaker och syftenmed denna fördelning.Syftet med studien är att öka kunskapen om hur lärare kan fördela undervisningstiden på defem kunskapsområdena i matematik, utifrån det centrala innehållet i grundsärskolans läroplan(Lsär 11), i årskurserna 7-9, och hur fördelningen motiveras. LÄS MER