Sökning: "individualistiskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden individualistiskt lärande.

  1. 1. Vem påverkar dig? : En studie om hur studie- och yrkesvägledare resonerar och förhållersig i vägledning där elevens studie- och yrkesval fattas kollektivt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonasson Karl; Lindström Anette; [2021]
    Nyckelord :Begränsningar; Kollektivistiska beslut; Påverkansfaktorer; Studie- och yrkesval; Studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Omgivningen påverkar alla människor i varierande utsträckning, inte minst när ett studie- ochyrkesval fattas. Den här undersökningens syfte är att synliggöra hur sex yrkesverksammastudie- och yrkesvägledare resonerar och förhåller sig i vägledning där elevens studie- ochyrkesval fattas kollektivt. LÄS MER

  2. 2. Karriärval i en kollektivistisk kultur: Framträdande påverkansfaktorer i sex turkiska universitetsstudenters karriärval

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Wicksén; [2020]
    Nyckelord :Påverkansfaktorer; Karriärval; Kultur; Kollektivism; Turkiet; Influence factors; Career choices; Culture; Collectivism; Turkey;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att karriärval påverkas i och av olika kulturer på olika sätt. Samhällen präglas av ett individualistiskt och kollektivistiskt kulturellt tänkande, vilket även det har förmåga att påverka karriärval på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Ungdomars motivation till att arbeta mot godkända betyg : En studie om elevers upplevelser av skolans utlärningsmetoder och betydelsen av socialt stöd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tina Södergren Ericsson; [2017]
    Nyckelord :Nyckelord: motivation; skola; ungdomar; socialt stöd; kooperativt lärande; individualistiskt lärande; tävlingsinriktat lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som motiverar elever att arbeta mot godkända betyg samt vilka skillnader det finns i elevernas upplevelser av motivation på Kunskapsskolan respektive kommunala skolor i en storstad i Sverige. En kvantitativ metod har använts, där pappersenkäter delats ut till elever på respektive skola. LÄS MER

  4. 4. Digitalisering, motivation, lärande och dyslexi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Julia Brikho; [2017]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala hjälpmedel; dyslexi; motivation; lä-rande; Social Sciences;

    Sammanfattning : Varje elev med diagnosen dyslexi har ett unikt och indivi-duellt sätt att lära sig. Däremot har flertal elever med dyslexi förlorat motivationen att utbilda sig eftersom de inte får den hjälp de behöver när de behöver den. Där kommer digitaliseringen in. LÄS MER

  5. 5. Bemötandet av barn med flerfunktionsnedsättningar och den fysiska miljön i förskolan - ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Langebro; Filippa Hallengren; [2014]
    Nyckelord :Bemötande; Flerfunktionsnedsättning; Fysisk miljö; Kompetens;

    Sammanfattning : I förskolan och skolan strävas det idag efter att verksamheten ska inkludera alla barn och elever oavsett behov och förutsättningar.Det ska vara en ”förskola/skola för alla”. LÄS MER