Sökning: "induktiv ansats medier"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade orden induktiv ansats medier.

  1. 1. Sjuksköterskors upplevelse av hälsolitteracitet hos föräldrar som är tveksamma till vaccination av sina barn : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jenny Vestin; Jenny Back Ågren; [2024]
    Nyckelord :Childhood vaccination; health literacy; hesitance; interview study; thematic analysis; Barnvaccination; hälsolitteracitet; intervjustudie; tematisk analys; tveksamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund Alla barn i Sverige har rätt till barnhälsovård, vars uppgift bland annat är att följa och stödja barnets hälsa och utveckling. Forskning visar att vaccination är den enskilda orsaken till att sjukdomsutbrott i samhället har minskat. Trots detta råder ibland tveksamhet hos föräldrar att vaccinera sina barn. LÄS MER

  2. 2. Idealbilden av livet online : En kvalitativ studie om normer och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Ehlin; Oskar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; social media; norms; self-presentation; networks; social capital;

    Sammanfattning : The digitalization of today’s society has developed rapidly. The internet has become a given and the popularity of social media is ever growing. One of them being Instagram, with a vast userbase who can publish and share images and videos with each other. LÄS MER

  3. 3. Attrahera generation Z: Anställdas Employer Branding arbete på sociala medier : En kvalitativ flerfallsstudie baserat på anställda med Employer Branding ansvar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Mårtensson; Kristina Carp; [2023]
    Nyckelord :Generation Z; Social Media; Employer Branding; Communication; Attract; Generation Z; Sociala Medier; Employer Branding; Arbetsgivarvarumärke; Kommunikation; Attrahera;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sociala mediers inverkan på samhället har genererat fundering kring hur sociala medier används för att stärka arbetsgivarvarumärket. Det visas ständigt hur företag väljer att marknadsföra sig via sociala medier för att locka kandidater med vad de har att erbjuda. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars perspektiv på sin roll i förhållande till ungas digitala medieanvändande

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Anna Ribbing; [2023]
    Nyckelord :föräldrarollen; mentala tallriksmodellen; parental monitoring ungas digitala medianvändande; ungas psykiska ohälsa; övertygande teknik;

    Sammanfattning : Ungas stora användande av digitala medier har på senare år visat sig tränga undan viktiga hälsofaktorer samt ökat psykisk ohälsa. De unga behöver föräldrars stöd för att hitta hållbara levnadsvanor som bidrar till god psykisk hälsa. LÄS MER

  5. 5. Skolsköterskors erfarenheter av sociala mediers påverkan på elevers självkänsla – en kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Carina Ahl; Karin Ellström; [2023]
    Nyckelord :Health promotion; School nurse; Self-esteem; Social media; Students; Elever; Hälsofrämjande; Självkänsla; Skolsköterska; Sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Användning av sociala medier har ökat markant de senaste åren och tillhör barn och ungdomars vardag. Detta kan medföra både positiva och negativa hälsoeffekter som kan påverka elevers självkänsla. En god självkänsla kan både förbättra hälsan och skolprestationerna. LÄS MER