Sökning: "infärgning undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden infärgning undervisning.
1. Karaktärsdanande matematikundervisning : En studie i hur elever angriper större karaktärsämnesnära matematikproblem på gymnasiets Restaurang- och livsmedelsprogram.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Under många år har det pratats om ämnesintegrering i den svenska skolan. Detta skulle enligt forskare, Skolverket och Skolinspektionen vara ett sätt att öka engagemanget för matematik och förhoppningsvis öka kunskapsnivån i matematik hos Sveriges skolungdomar. LÄS MER
2. Infärgning mot idrott och hälsa på fordon- och transportprogrammet. : En kvalitativ studie om lärares uppfattning om infärgning och anpassning till examensmålen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Programinfärgad undervisning har visat sig ha en positiv effekt på både elevers motivation likväl som på deras resultat. Utifrån examensmålen uppsatta av Skolverket uppmuntras lärare att samarbeta över ämnesgränserna för att göra utbildningen mer inriktad mot respektive program. LÄS MER
3. Politik är skit : Framgångsfaktorer i samhällskunskap på praktiska program
L3-uppsats, Linköpings universitet/StatsvetenskapSammanfattning : Elever på yrkesprogram tenderar att ha lägre kunskap och motivation inom akademiska ämnen som t.ex. samhällskunskap än övriga nationella gymnasieprogram. Det finns flera orsaker till detta. LÄS MER
4. “Jag kör ingen infärgning alls.” – En intervjustudie om infärgningsdilemmat i ämnet Historia
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I denna interdisciplinära uppsats har syftet varit att undersöka hur historielärare vid skolor med yrkesinriktadeprogram ser på sin undervisning. Bakgrunden till detta var den rapport Skolinspektionen släppte år 014 somuppmärksammade den bristande kopplingen mellan yrkesämnena och de gymnasiegemensamma ämnena iundervisningen. LÄS MER
5. Anpassning av undervisning vid gymnasieskolans olika program : En jämförelse av lärarnas arbete vid högskoleförberedande- och yrkesprogram
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie vill vi undersöka hur lärare i ämnena svenska och engelska anpassar sin undervisning för högskoleförberedande- respektive yrkesprogram på gymnasieskolan. Vi har valt att intervjua fyra lärare som undervisar i kurserna Svenska 1 och Engelska 5 på båda programkategorierna under pågående läsår. LÄS MER