Sökning: "inkludering eller segregering"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden inkludering eller segregering.
1. Flytta på dig du är i vägen för andra : En kvalitativ undersökning om paraidrottare och deras upplevelser av inkludering och exkludering i idrotten
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Inkludering ska vara en självklarhet inom idrotten, men hur blir det när personer och organisationer har olika syn på vad inkludering är för något. Urvalet av personer med funktionsnedsättning är mycket färre än personer som inte har någon funktionsnedsättning. LÄS MER
2. Nyanlända elever i svenska skolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : År 2015 hade vi en stor flyktingvåg i Sverige, vilket inneburit att många flyktingbarn placerades i de svenska skolorna runt om i landet (Skolverket 2018b). Detta har lett till utmaningar för skolan, vilket vi fått erfara under vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER
3. Ett integrerat respektive segregerat förhållningssätt i skolan : En jämförande textanalys av kurslitteratur i specialpedagogik för grundskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap och större förståelse för hur ett integrerat och segregerat förhållningssätt belyses i kurslitteratur i specialpedagogik för grundlärarutbildningen f-6 utifrån en jämförande studie. Metoden utgörs av en textanalys där fyra böcker i specialpedagogik för lärare i en mellanstor stad i Sverige analyseras och jämförs. LÄS MER
4. Att leva med två kulturer : En kvalitativ studie om identitetskonstruktionen bland ungdomar som ingår i två kulturella världar
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbeteSammanfattning : Today´s swedish society consists of an ethnic and cultural variety which can also lead to a lot of challenges surrounding social integration. These challenges can express themselves in various of ways, but often resulting in an inclusion or exclusion of ethnic minorities. LÄS MER
5. Samverkan utanför ordinarie undervisningsgrupper : Makten att segregera och diskriminera elever på gymnasiesärskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet är att undersöka gymnasiesärskoleelevers möjligheter att undervisas utanför den ordinarie undervisningsgruppen. Detta sker genom intervjuer med skolledare. Erfarenheter har visat att det är skillnad på möjligheter till samverkan beroende på om du är inskriven inom det individuella programmet eller det nationella programmet. LÄS MER